De Mercedes SL heeft een 70-jarige geschiedenis die nog steeds geschreven wordt met de nieuwe generatie, die de rol van sportief en luxueus vlaggenschip van het merk op zich neemt. Wij hebben 5 uitstekende modellen uit deze prestigieuze dynastie geselecteerd... en de keuze was niet gemakkelijk.
>> Lees ook - Nieuwe Mercedes SL tapt uit een AMG-vaatje
Mercedes SL W194 - 1952
Na de Tweede Wereldoorlog hervatte Mercedes met succes zijn activiteiten in de autosport, in het bijzonder dankzij de legendarische 300 SL die kan bogen op een uitzonderlijk palmares met overwinningen, onder andere, in de 24 Uur van Le Mans (tweemaal), op de Nürburgring (viermaal) of in de Carrera Panamericana (tweemaal). Een competitieauto waarvan we je chassis #2 uit 1952 presenteren. Onder de motorkap ligt een 2996 cc zescilinder-in-lijn motor die 170 pk levert bij 5200 tpm en de 300 SL tot 240 km/u kan brengen. Slechts 10 exemplaren van dit eerste model werden gebouwd.
Mercedes 300 SL "Gullwing" W198 - 1955
Dit is waarschijnlijk de beroemdste Mercedes, de beroemde 300 SL(R) "Gullwing" coupé, een bijnaam die hij kreeg vanwege de manier waarop zijn kleine deuren opengaan, scharnierend op het dak. Dit was te wijten aan de hoogte van het buizenchassis aan de zijkanten, waardoor geen conventionele deuren mogelijk waren. Vergeleken met de W194 won de 3-liter 6-in-lijn 15 pk en de topsnelheid bedroeg nu 260 km/u. Geproduceerd van 1954 tot 1957, 1400 exemplaren werden verkocht.
Mercedes 230 SL "Pagode" W113 - 1965
De Mercedes 230 SL, die op de autosalon van Genève in 1963 werd voorgesteld, onderscheidt zich door zijn slanke en lichte design, met of zonder dak. De roadster met ster viel echter op door het delicate ontwerp van zijn hardtop, die deed denken aan Aziatische tempels, wat het model de bijnaam "Pagode" opleverde. Deze hardtop was een wereldprimeur voor een personenauto met open dak. Zoals de naam al doet vermoeden, was de motor steeds een 2,3-liter zescilinder-in-lijn die 150 pk leverde en een topsnelheid van 200 km/u gaf. Tussen 1963 en 1971 verkocht Mercedes niet minder dan 48.912 eenheden.
Mercedes SL 73 AMG - 1999
De 500 SL type R107* luidde de komst in van een V8 onder de motorkap van de Duitse roadster, maar de SL 500 die hem opvolgde - het afgebeelde model is van 2000 - bracht vanaf 1989 ook heel wat vernieuwingen met zich mee, vooral op het gebied van de veiligheid. De belangrijkste vernieuwingen waren de intrekbare rolbeugels achter de stoelen in geval van een koprol en de schokabsorberende "integrale" stoelen. De topversie was de monsterlijke SL 73 AMG met een V12 die 525 pk leverde. Het was de op één na best verkochte generatie, met 204.940 verkochte exemplaren tussen 1989 en 2001.
*Het type R107 is de best verkochte generatie in de geschiedenis van de Mercedes SL met 237.287 exemplaren van 1971 tot 1989.
Mercedes SL 600 R230 - 2003
In 2001 revolutioneerde Mercedes zijn iconische roadster en transformeerde hem in een coupé-cabrio, zoals de SLK, door de klassieke canvas kap te vervangen door een inklapbare hardtop. Het duurde slechts 16 seconden om over te schakelen van coupé naar roadster en weer terug. Net als bij de vorige generatie waren er donderende AMG-versies, maar de krachtigste 'normale' variant is de SL 600, waarvan de 6-liter V12 in 2003 493 pk ontwikkelde en vanaf 2007 zelfs 510 pk. Tussen 2001 en 2012 werden in totaal 169.433 stuks van deze generatie geproduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!