Voor velen is een Subaru een blauwe machine met gele stickers, een rauwe brul uit de uitlaat en een kofferspoiler om U tegen te zeggen... in rallystages, maar ook op de openbare weg. We gaan de nostalgische toer op met 5 generaties van de Impreza WRX, voor World Rally eXperimental.
1992: de geboorte van een legende
De eerste Subaru Impreza WRX werd voorgesteld in 1992 en moest de brug maken tussen de productiemodellen en de mechanische beesten die de rallystages over heel de wereld afjakkerden. Het verband was duidelijk: vierwielaandrijving, een stijvere ophanging en een viercilinder boxer turbo van 240 pk. De eerste was waarschijnlijk de puurste. (Foto: Impreza GT Turbo 1994)
2000: de nakomeling
De tweede generatie kwam in 2000 en kreeg een meer controversiële look met zijn kikkerogen. Maar de kleine berline verloor niets aan prestatiepotentieel, ondanks de iets mindere 230 pk onder de motorkap... voor de eerste versie. De STi en Type RA Spec C deden er nog een schepje van enkele tientallen paardenkrachten bovenop, met een nog straffere afstelling van het chassis. (Foto: Impreza WRX STi 2004)
2007: het elektronische tijdperk
Met de derde Impreza zette Subaru nog een stap voorwaarts met de meest gesofisticeerde transmissie tot nu toe, als antwoord op een zekere Mitsubishi Lancer EVO, die wat te ambitieus werd. Het vermogen van de WRX bleef identiek met 230 pk, maar de platte viercilinder won wel aan koppel (320 Nm in plaats van 294 Nm). Het was echter vooral de vierwielaandrijving die hoge ogen gooide, met de introductie van Vehicle Dynamics Control op de achteras, die de wendbaarheid en rijeigenschappen verbeterde zonder afbreuk te doen aan de stabiliteite en het gebruiksgemak. (Foto: Impreza WRX 2008)
2014: het merk WRX
2014 markeert een keerpunt in de geschiedenis van de drie letters W-R-X, die een submerk op zich worden en zich afscheiden van de naam Impreza, al blijft de basis wel dat compacte model van Subaru. Onder de kap krijgt de boxermotor een twinscroll-turbo waarmee hij 272 pk levert in de basisversie, terwijl de vierwielaandrijving gekoppeld kon worden aan een manuele vijfbak of een CVT. Het vermogen stijgt, maar het gewicht gaat mee en de WRX wordt zachter nu hij niet meer gebonden is aan de competitiegerelateerde homologatie. (Foto: WRX 2015)
2022: de dertiger
Met de vijfde generatie van de WRX viert Subaru de 30ste verjaardag van zijn meest iconische model en krijgt hij de kans om iets van zijn vroegere glorie terug te winnen. Onder de kap ligt nog steeds een 4-cilinder met een blokhoek van 180°, maar de cilinderinhoud neemt toe naar 2,4 l en het vermogen klimt lichtjes naar 275 pk. Het is nu meer een GT dan een WRC, want de nieuwste WRX geniet van een adaptieve ophanging, torque vectoring en andere gadgets die hem in staat moeten brengen om weer bij de leukste en wendbaarste compacte middenklassers te horen. Alleen jammer dat wij hem niet krijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!