Voordat Chrysler in handen van de Fiat-groep kwam, viel de Amerikaanse constructeur onder Mercedes-Benz. In 1998 zou de fusiegroep met de naam DaimlerChrysler enkele belangrijke jaren inluiden voor het in Detroit gevestigde merk. Deze joint venture was interessant voor de wereldwijde ambities van de Duitsers, maar was meer dan voordelig voor de Amerikanen, die nu toegang hadden tot oude, beproefde maar verre van verouderde platforms van het merk met de ster. Denk maar aan de Chrysler 300C, die zich baseerde op de W210-generatie van de Mercedes E-Klasse.
Maar voor die 300C was er een veel opmerkelijker model dat de durf van Chrysler in die tijd weerspiegelde: een atypische coupé die Crossfire werd gedoopt. Deze zonderling was gebaseerd op het platform van… de eerste generatie van de Mercedes SLK, die op het punt stond om met pensioen te gaan. En om het verhaal nog straffer te maken: de Chrysler Crossfire zou exclusief door Karmann in Duitsland worden gebouwd...
Stingray
De strategie van de Amerikaanse constructeur om zijn verbleekte imago geleidelijk aan weer wat op te poetsen was in 2000 al ingezet met de PT Cruiser. De volgende stap was deze Chrysler Crossfire, bedoeld als vlaggenschip van het merk. Zijn lijn werd gekenmerkt door zijn karakteristieke profiel, met een eindeloze motorkap en een gedrongen achtersteven, die wat deed denken aan de Buick Riviera ‘Boat Tail’ uit de jaren 70 of aan de Corvette Stingray uit de jaren 60. Als gevolg daarvan had de kofferruimte een smalle opening.
Naast de Chrysler Crossfire Coupé was er ook een carbrioversien, met een elektrisch wegklapbaar canvasdak. De rechthoekige uitlaat was dubbel en centraal. De velgen waren voor- en achteraan verschillend van formaat (respectievelijk 18 en 19 duim) op alle versies.
Het interieur van de Chrysler Crossfire verraadde zeker de Mercedes-invloed. Ondanks de door de Amerikanen doorgevoerde wijzigingen waren het dashboard en de bedieningselementen van de SLK probleemloos te herkennen. Verwacht evenwel geen Mercedes-interieur, want er is duidelijk bezuinigd op de kwaliteit van de materialen... Ter compensatie was de uitrusting weelderig en onderscheidde ze zich van de traditionele Duitse soberheid...
SRT-6 à la AMG
Ook onder de motorkap van de Crossfire zat geen Chrysler-mechaniek, maar wel een rasechte krachtbron van Mercedes. Het ging hier om de 218 pk sterke 3.2-V6 die sinds 2000 te krijgen was in de SLK, evenals in het merendeel van het gamma. Hij was gekoppeld aan een 5G-Tronic-vijftrapsautomaat van Mercedes of een handgeschakelde zesbak van Chrysler. Deze motor onderscheidde zich door zijn maximumkoppel al vroeg vrij te geven, met name vanaf 3.000 o/m. Genoeg om heel aangenaam te cruisen.
In 2005 zou de Chrysler Crossfire een SRT6-versie krijgen, waarbij het V6-blok een comprossor opgevezen kreeg - zoals dat tot 2003 ook het geval was voor de AMG-varianten van de SLK en de C-Klasse. De supercharger zorgde voor een vermogen van 330 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vroeg slechts 5 seconden en de topsnelheid bedroeg 255 km/u.
De Chrysler Crossfire was niet enkel snel, maar ook verrassend plezierig. Leuker dan de Mercedes SLK waarvan het onderstel nochtans een op een overgenomen was. Nu goed, de besturing was behoorlijk zwaar en het kogelkringloopstuur dat de Crossfire van de SLK erfde, miste wat communicatievaardigheden. De vering werd wel herzien en het ESP was uitschakelbaar, wat resulteerde in veel rijplezier voor relatief weinig geld.
Scheiden doet leiden
Zoals bij veel van de auto's die in deze rubriek aan bod komen, draaide de carrière van de Chrysler Crossfire niet uit zoals eigenlijk gepland. De ambitie om 30.000 exemplaren per jaar te verkopen, maar alleen in 2003 gehaald. Het jaar daarop bleven ze steken op 28.000 stuks, en daarna zelfs meer dan de helft minder... Na het langzame verval van het merk en de herstructureringsplannen die daarmee gepaard gingen, verdween de Crossfire in modeljaar 2008, bij de scheiding van DaimlerChrysler.
De meest Duitse van alle Amerikaanse auto's is gemakkelijk te vinden bij onze oosterburen. Exemplaren met een zeer hoge kilometerstand worden al aangeboden voor zo’n 4.000 euro, terwijl je voor een Crossfire met een redelijke 120.000 kilometer op de teller 6.000 tot 7.000 euro moet neertellen. Voor sommige exemplaren wordt zelfs nog meer dan 10.000 euro gevraagd. Pas op, de Chrysler Crossfire Roadster is zeldzamer en dus wat meer gegeerd: reken op minstend 8.000 euro voor een fatsoenlijk exemplaar.
Het blijft een koopje, deze Audi TT-killer met Mercedes-dna.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!