Volvo was op zoek naar een hitmachine voor de grote massa en daarvoor gaan ze aankloppen bij Bertone. Het Italiaanse designhuis is geen onbekende voor de Zweedse constructeur, want een eerdere samenwerking had in 1977 tot de knappe Volvo 262C geleid. Bertone ging aan de slag met de technische basis van de 343/345, eigenlijk een DAF 77 met Volvo-badge.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Göteborg had de personenwagenafdeling van de Nederlandse constructeur nog maar net overgenomen, wat meteen verklaarde waarom de Volvo 340-reeks debuteerde met een continu variabele Variomatic-transmissie van DAF-makelij. Onder de motorkap lag een 1,4 liter van Renault, die een vermogen van 70 pk op de achterwielen zette. Bertone vond het maar niets en ruilde de bescheiden vierpitter door een krachtigere V6 en de CVT door een handbak met vijf versnellingen. Ook de achterophanging werd herbekeken.
Citroën BX
Bertone ging aan de slag met het ontwerp van de Reliant FW11 en toverde de Volvo Tundra tevoorschijn, een sportieve coupé met vijf zitplaatsen en een hoekig koetswerkdesign. De conceptcar kwam met opklaplichten, een asymmetrisch radiatorroster, een zwevend dak en een digitale cockpit die orangje of zelfs rood oplichtte wanneer er technische problemen waren. Bijzonder knap, maar de Zweden moesten niet van de Volvo Tundra weten. Te gewaagd.
Nu zouden een heleboel stijlelementen waarmee Bertone goochelde, alsnog hun weg naar het Volvo-gamma vinden. In de gedaante van de Volvo 480. Het hoekige lijnenspel werd zelfs een designkenmerk van de Scandinavische autobouwer. En de Tundra, die ging uiteindelijk toch in productie. Citroën kon het lijnenspel wel smaken en gebruikte het voor de in 1982 geïntroduceerde BX, die de hitmachine werd waarvan Volvo droomde. Weliswaar met dwarsgeplaatste motoren die de voorwielen aandreven. En een hydropneumatische ophanging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!