Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Dat de eerste Volkswagen Polo een Audi was?

Geschreven door Alain Devos op 31-03-2020

België is in lockdown door de coronacrisis en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer, zo vertellen we regelmatig een verhaal dat zelfs de grootste autokenners en -liefhebbers misschien al vergeten waren – of zelfs nog nooit hadden gehoord. Dat de eerste Volkswagen Polo eigenlijk een Audi was, bijvoorbeeld.

De jongere lezers denken misschien van wel, maar de in 2010 gelanceerde A1 was natuurlijk niet de eerste 'kleine' Audi. En de A2 van eind vorige eeuw, een compacte monovolume die zijn tijd te ver vooruit bleek, was dat evenmin. De allereerste stadswagen van het premiummerk uit Beieren dateert al van 1974 en is veel beter bekend als de… Polo.

Duitse supermini

Audi, dat toen ook al deel uitmaakte van de Volkswagen-groep, lanceerde het modelletje enkele jaren na de komst van de Renault 5 en Fiat 127. Het gold toen zo’n beetje als de eerste Duitse inbreng in het snelgroeiende segment van de supermini’s. Lees: auto’s die toch wat meer mogelijkheden en ook meer comfort boden dan toenmalige klassiekers als de Britse Mini, de Italiaanse Fiat 500 en uit Frankrijk de Citroën 2 CV en Renault 4.

Van de Ford Fiesta en de Opel Corsa was toen nog geen sprake, die volgden pas enkele jaren later. Het klinkt vandaag veel logischer dat Volkswagen de spits toen zou hebben afgebeten, maar de klassiek gelijnde driedeurs zag dus officieel het levenslicht als Audi 50. Om amper zes weken later evengoed al op te duiken als Volkswagen Polo, met trouwens een breder motorenaanbod en ook andere opties. Maar op het logo op de snoet na waren er uiterlijk nauwelijks verschillen tussen beide wagens.

Commerciële blunder

Een zelfs verschillende decennia later nog altijd moeilijk te begrijpen commerciële strategie, die eigenlijk alleen maar kon mislukken. De auto’s werden een drietal jaar haast letterlijk naast elkaar verkocht bij de Audi- en Volkswagen-dealers, maar de goedkopere Polo oogstte natuurlijk een veel groter succes. De 50 verdween dan ook al in 1978, na een productie van maar een goede 180.000 exemplaren.

Audi had toen nochtans wel nog een facelift gepland. Die moest de 50 visueel wat sterker doen aanleunen bij de grotere 80 en 100. Maar die ingreep kwam er dus niet meer, nadat tijdens een aandeelhoudersvergadering werd beslist dat het merk zich veel beter kon concentreren op grotere en ook duurdere modellen – lees: op een directe concurrent worden voor BMW en Mercedes. De rest van de geschiedenis is natuurlijk bekend, inclusief die van de terugkeer van Audi in het segment van de stadswagens. Eventjes met die A2 (foto hieronder), maar dus vooral met de A1.

 
Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten