Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / ANALYSE – Autosalon van Genève 2018: Tussen twijfel en euforie

Geschreven door Tony Verhelle op 07-03-2018

Het autosalon van Genève is een goed moment om te peilen naar de gemoedstoestand van de sector. En die was dit jaar heel tweezijdig.

Voor veel autojournalisten maar ook autoliefhebbers is Genève nog altijd the place to be en dat zo nog wel een tijdje blijven. De redenen liggen voor de hand. Allereerst is er het psychologisch voordeel dat de lente in aantocht is en dat maakt mensen altijd al wat energieker. Secundo kan je nergens in de business zoveel mensen ontmoeten als in Genève. Ten derde: (bijna) iedereen is er nog altijd, wat niet op alle salons het geval is. Enkel Opel was de grote afwezige dit jaar, maar daar zal cost cutter Carlos Tavares wel voor iets tussen zitten: Opel heeft de laatste tijd heel wat nieuwigheden geïntroduceerd en in Genève konden ze eigenlijk alleen de nieuwe Combo tonen. “Beter dat dure standengeld aan iets anders besteden”, zei Carlos. Want duur is het hier wel, voor iedereen, Zwitserland doet zijn naam gestand.

Gedroomd uitstalraam

Ook een traditie in Genève: alle kleine automakers, autodromers, carrossiers en ambachtsmannen schrapen hun laatste centjes bijeen om hier goed voor de dag te komen, it’s now or never denken ze in koor. Je ziet er dan ook altijd nieuwe bij komen en andere verdwijnen, de eeuwige constante is de droom van de “veredelde knutselaar” om met zijn uniek idee de wereld te veroveren, en die droom begint (en eindigt dikwijls) voor velen in Genève.

Dieselblues

Maar onderhuids voel je het hier dit jaar wel serieus “broebelen”, om eens een Brabants (?) dialectwoord te gebruiken. De terugggang van de diesel is ook hier talk of the show, zeker in de coulissen, maar zelfs bij de officiële statements. Zo verklaart VW-baas Matthias Müller dat de dieselmotor nog lang niet dood is en maakt de andere autogigant Toyota een paar meter verder bekend dat het stopt met de verkoop van diesels in Europa. Nu kan je dat natuurlijk makkelijker beslissen als je aandeel op de dieselmarkt sowieso verwaarloosbaar is, maar erachter schuilt toch een trend.

Miljonairs gaan alternatief

Aan de bovenzijde van de markt lijkt het dan weer business as usual: dankzij de nog altijd snelle toename van miljonairs in de hele wereld, kan het zo gek niet zijn of het staat in Genève. Je hebt dan natuurlijk ook de toppunten van de slechte smaak, genre Mansory, maar ook heel wat supercars met mogelijk veelbelovende oplossingen in het vooruitzicht, met als opvallende constante dat zeker in deze hoogste regionen die technische oplossingen niet exotisch genoeg kunnen zijn, van elektriciteit over waterstof tot turbinemotor en alles daar tussenin. Nieuwe trend in dit segment: de grote(re) prestigeconstructeurs komen nu ook een woordje meespreken qua alternatieve aandrijving, van welk genre dan ook.

En zo komt het dat Genève nog altijd de hoogmis van de automobiel blijft, ook al broebelt en gist het overal en davert op sommige ogenblikken de hele sector op zijn grondvesten. Hier lopen de talrijk aanwezige CEO’s fier en zelfverzekerd rond, zoals hun grote ego het voorschrijft, de twijfels en de onzekerheden duwen ze (even) op het achterplan.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten