De nieuwe BMW 7 Reeks krijgt twee M-modellen met een geëktrificeerde aandrijflijn. De plug-inhybride M760e xDrive is 571 pk en 800 Nm sterk, de 100% elektrische i7 M70 xDrive belooft zelfs 600 pk en meer dan 1.000 Nm aan koppel. Van een V12-versie is anno 2022 geen sprake meer. Want de tijden veranderen en ze veranderen snel.
LEES OOK Officieel: BMW 7 en i7 (2022)
Nog niet eens zo lang geleden speelde de Beierse constructeur met het idee om hun vaandeldrager met een V16-motor te zegenen. Het zogeheten Goldfisch-project stamt uit 1987 en had tot de "Secret Seven" moeten leiden, zoals de BMW 767iL intern genoemd werd.
Zijdelingse luchthappers
Die atmosferische V16 was gebaseerd op het M70B50-blok en combineerde een cilinderinhoud van 6,7 liter met een piekvermogen van 408 pk. De motor werd in een 750iL van de E32-generatie gelepeld. De V16 paste maar net in het vooronder van de BMW 7 Reeks, waardoor de ingenieurs genoodzaakt waren om een alternatief koelsysteem te ontwikkelen. In de achtersteven.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Hoewel de bizarre ventilatiesleuven op de flanken anders suggereren, ligt de 6,7 liter-V16 niet achterin de BMW 767iL. Enkel de koelinstallatie verhuisde naar achteren. Let ook op de ventilatoren die de opengewerkte achterpartij toont. De Secret Seven met Goldfisch-krachtbron werd gepresenteerd aan de BMW-bonzen, maar kreeg nooit groen licht. Jammer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!