AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2022, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Cédric Derèse?
Auto van het jaar 2022: Porsche 911 GT3 RS
Het was een moeilijke eerste ontmoeting – op Silverstone, in de regen en de kou – maar liefde op het eerste gezicht! Ik was in 2018 al gevallen voor zijn voorganger, de ‘991.2’ GT3 RS, maar ik moet toegeven dat de ‘992’ me met zijn echte racewagenlook en zijn hete temperament een klap in het gezicht gaf... waarvan ik nog steeds niet echt hersteld ben. Voor meer 'rationele' auto’s verwijs ik je dus door naar mijn collega's.
Schoonheid van het jaar 2022: Hyundai Staria
In slechts twee decennia is Hyundai van nogal fletse designs (althans in onze Europese ogen) naar een veel gedurfdere, zelfs trendy stijl gegaan. De Staria, een modern – om niet te zeggen futuristisch – bestelbusje dat net in het gamma is opgenomen, is daar het bewijs van. Als dit nu eens de nieuwe VW Combi was voor de geeks van vandaag?
Lolbroek van het jaar 2022: allroad supercars
De SUV-trend is voorbij... Om vandaag echt hip te zijn moet je in de modder kunnen rijden met een supercar uitgerust met noppenbanden! Een vorm van tuning die overal op sociale netwerken wordt getoond, maar die ook commercieel veelbelovend lijkt als we de officiële lanceringen van de recente Porsche 911 Dakar en Lamborghini Huracan Sterrato mogen geloven. Misschien volgen de Ferrari SF90 Safari en Bentley Continental Rally nog... of niet.
Teleurstelling van het jaar 2022: Arrivederci Alfa Romeo?
Ik had meer verwacht van de Tonale. Meer charisma, meer persoonlijkheid op de weg, meer temperament in het chassis en de mechaniek. Kortom, meer van alles wat er een echte Alfa Romeo van had kunnen maken, sexy en begeerlijk. Een nieuwe slag in het water dus voor het Milanese merk, dat ongetwijfeld zijn moeilijkste jaren ooit beleeft...
De belofte voor 2023: Chinese overrompeling
Het aangekondigde einde van verbrandingsmotoren voor 2035 in Europa is een zegen voor Chinese constructeurs. Merken als Aiways, BYD, MG, of Seres zijn bij ons al aanwezig met gehomologeerde, coherente en goed geprijsde modellen – die soms zelfs erg overtuigend zijn bij tests – dankzij hun geavanceerde beheersing van de elektrische technologie. Voor 2023 verwachten we er uiteraard nog, minstens evenveel!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!