Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Alain Devos. De AutoGids-hoofredacteur heeft het over de Formule E.
“In 2014 werd in Peking de eerste race voor elektrisch aangedreven eenzitters georganiseerd, nieuwsgierige autosportfans werden vooral verrast door de noodzaak om halfweg de sowieso al niet echt lange wedstrijd van auto te… wisselen. De batterij hield het immers geen volledige race vol. Wie slechte reclame voor elektrische auto’s wou maken, had het niet beter kunnen bedenken. De ambitie van de initiatiefnemers was nochtans wel het populariseren van een groenere vorm van autosport.”
Fabrieksteams
“Nogal wat autoconstructeurs waren het idee ook genegen en sprongen op de elektrische kar. Audi, Mahindra en Renault deden meteen mee, DS, Jaguar, BMW, Nissan (dat Renault verving), Mercedes en Porsche kwamen hen snel vervoegen. Nooit eerder namen zoveel fabrieksteams tegelijk aan eenzelfde discipline deel. Toen nieuwe technologie het niet langer noodzaakte tijdens de race van auto te wisselen en de FE in 2020 het statuut van FIA-wereldkampioenschap kreeg, werd dan ook al geopperd dat ze de Formule 1 in de schaduw kon gaan stellen en zelfs overbodig maken. Die laatste werd toen door Mercedes en vooral Hamilton gedomineerd, met elke saaie race haakten wel wat in slaap gevallen fans af.”
Veel winnaars
“In de FE waren de races wel spannend, met een (toen nog) kwalificatieprocedure die de minst snelle auto’s en piloten vaak vooraan liet starten. Het leverde naast heel wat race-incidenten ook verrassende winnaars op, maar voor de echte autosportfan leek het precies daarom te veel op een loterij. Eentje die daarenboven werd gespeeld door piloten die net niet goed genoeg bleken voor de Formule 1.”
Sputterende motor
“Op sommige circuits kwamen er nauwelijks toeschouwers opdagen en de grote media leken amper geïnteresseerd. Kort samengevat, de Formule E-motor begon – figuurlijk dus – al wat te sputteren en van het wegdrummen van de Formule 1 was al snel geen sprake meer. Audi en BMW verlieten de discipline eind vorig seizoen en Mercedes zal straks hun voorbeeld volgen, ook al pakten de Duitsers vorig jaar de titel met Nick de Vries en doet ze dat straks misschien nog eens over met Stoffel Vandoorne.”
LEES OOK: Vandoorne wint in Monaco.
Veel trager dan F1
“Ook ik verloor eventjes alle aandacht. Ik mis geen enkele wedstrijd van de nu wel weer heel boeiende F1, maar vergat de FE-kalender in het oog te houden en wist dan ook amper nog wie er won. Tot ik toch nog eens in Monaco belandde voor de E-Prix en daar na een boeiende wedstrijd onze Stoffel zag zegevieren. Ach, een FE is op de stratenomloop nog altijd enkele tientallen seconden trager (per ronde!) dan een F1. Maar ondertussen wel correcter én spannender verlopende kwalificaties, technisch dicht tegen elkaar aanleunende auto’s met ook een pak minder grip en piloten met minder capsones maken dat de FE best wel een leuk shouwspel is. Fanboost en attack modes (met tijdelijk wat meer vermogen) maken het voor de leek misschien nog wat onnodig complex, maar dan bied ik me altijd graag als kenner aan om het even uit te leggen.”
Vandoorne kampioen?
“Het moet in deze rubriek niet altijd eindigen met een negatief besluit. We hoeven de FE helemaal niet meer met de F1 te vergelijken, laat ons maar gewoon plezier beleven aan de als gigantische stofzuigers over de stadscircuits zoemende EV’s en hopen dat Vandoorne er België straks eindelijk eens een autosport(wereld)titel mee bezorgt. Op Eurosport, daar kun je de races live bekijken. Vanaf volgend jaar trouwens met nog een pak krachtigere en dus toch weer wat snellere auto’s.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!