Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag geeft Frédéric ons zijn mening over de terugkeer van Peugeot in de enduranceracerij met de 9X8 en de marketingorkestratie die daarmee gepaard gaat.
LEES OOK Carlos Tavares over de comeback van Peugeot in de enduranceracerij
Afgelopen maart had ik het voorrecht een privétestsessie met Peugeot Sport bij te wonen in het kader van de ontwikkeling van de 9X8. Bovendien had ik ook het geluk enkele woorden te wisselen met Carlos Tavares, CEO van Stellantis en al lang autosportfan. Hij vertrouwde me toe dat de autosport, vandaag nog meer dan gisteren, vooral een bijzonder doeltreffend marketinginstrument is voor de constructeurs, tenminste wanneer een overwinning in het verschiet ligt.
Een uitspraak die des te meer geldt wanneer je deelneemt aan een FIA-wereldkampioenschap, en nog meer in de 24 Uur van Le Mans. De reden voor de terugkeer van Peugeot naar de enduranceracerij in de hypercarcategorie (de belangrijkste) hoef je dan ook niet ver te zoeken: marketing.
Het belang van resultaten
Laten we duidelijk wezen: ik wil de legitimiteit van Peugeot in dit kampioenschap en aan de start van een van de drie grootste evenementen in de autosport absoluut niet in twijfel te trekken. Met drie overwinningen – Peugeot 905 in 1992 en 1993, Peugeot 908 in 2009 met een historische 1-2-3-overwinning – is de Franse constructeur een van de grote namen die de geschiedenis van Le Mans hebben getekend. Maar tegenover een oppositie die grandioos belooft te zijn, met Toyota en Glickenhaus, maar vooral Acura/Honda, Alpine, Cadillac, Ferrari, Lamborghini en Porsche, blijft marketing het beste wapen om op te vallen.
Media-impact wordt het essentiële argument voor elke verbintenis. En Peugeot heeft dat goed begrepen, door een gewaagd Le Mans-concept... zonder spoiler!
Vooral in een categorie die wordt beheerst door een prestatiebalans die de winstkansen over alle concurrenten verdeelt. Het gevolg is dat media-impact – die weliswaar nog altijd samenhangt met de wedstrijdresultaten – het essentiële argument wordt voor elke verbintenis. En Peugeot heeft dat goed begrepen, door een concept voor te stellen dat op het eerste gezicht zeer gewaagd is: een prototype dat in staat is Le Mans te winnen... zonder spoiler! Die symbolische afwezigheid was voldoende om een gigantische, bijna gratuite aanwezigheid in de media te verzekeren.
Nu nog winnen
Voor het grote publiek en voor een aantal autosportfans komt het erop neer dat als Peugeot van deze prestigieuze rivalen wint, dit te danken zal zijn aan zijn ‘innoverende’ concept (en de Porsche 917 K dan…?). Maar in werkelijkheid matigt de regelgeving de vermetelheid van deze andere aanpak sterk. Het is niet dezelfde – gedurfde, hoogdravende maar intens idiote – gok als die van Nissan in 2015, dat met een LMP1 met voorwielaandrijving kwam en meer dan 15 miljoen dollar uitgaf aan reclame en communicatie voor dit programma, maar jammerlijk faalde op het circuit.
Niets daarvan voor Peugeot, dat zijn kans heeft geroken: een 3 à 4 keer kleiner budget in vergelijking met de LMP1, de prestatiebalans en het nieuwe aura van een kampioenschap met een buitengewoon veld. Het enige wat er nog moet gebeuren, is winnen... maar laten we niet vergeten dat wanneer Peugeot zich engageert in de autosport, en meer in het bijzonder in Le Mans, het dat nooit doet met het oog op een tweedrangsrol!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!