Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Olivier Duquesne. De AutoGids-journalist spreekt over de gevaren van over-assistentie.
Actieve rijhulpmiddelen zijn nuttig en dragen bij tot de verkeersveiligheid (en tot de EuroNCAP-rating van 5 sterren). Ik moet toegeven, het heeft me minstens één keer gered van een ongeluk dat ernstig had kunnen zijn. Ook al heb ik nog goede reflexen en reageer ik meestal voor de elektronica. De elektronica, daarentegen, reageert soms verrassend. De botswaarschuwing wordt regelmatig geactiveerd in de buurt van mijn huis, in een lange bocht waar auto's geparkeerd kunnen staan. De sensor is ervan overtuigd dat ik recht op deze voertuigen af ga. In het beste geval knippert hij, in het slechtste geval remt de auto uit zichzelf.
De waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook is een andere vervelende metgezel. Die ziet soms lijnen die er niet zijn... en ziet natuurlijk niet de lijnen die in de loop der tijd (enigszins) zijn uitgewist. Weerstand in het stuur, trillingen, fluiten. Zoveel storende en vervelende elementen. Net als de rijstrookassistent, die enkele basisprincipes van verantwoord dynamisch rijden vergeet. Het resultaat van dit alles is dat je snel de stekker eruit trekt.
Maar het ergste moet nog komen. Vanaf juli 2022 moeten alle nieuw gehomologeerde modellen onder meer met ISA zijn uitgerust. ISA staat voor "Intelligent Speed Assistance", officieel vertaald als "Intelligente snelheidsassistent". Het principe bestaat erin het gezichtsvermogen van de bestuurder te versterken door middel van een camera die verkeersborden en snelheidsbeperkingen kan lezen. In de meest gesofisticeerde versies kan de camera ook vertrouwen op navigatiegegevens.
Heel mooi op papier en theoretisch overtuigend genoeg om de Europese wetgever ertoe te bewegen het ons op te dringen. In werkelijkheid is de doeltreffendheid echter betrekkelijk. In het AutoGids-nummer van 22 juni ontdek je hoezeer deze technologie kan worden verbeterd. Er worden veel fouten gemaakt, waarbij soms zelfs de inzittenden van het voertuig in gevaar worden gebracht door grillig en gevaarlijk gedrag. Een ongepaste vertraging kan leiden tot een stressvolle of zelfs riskante situatie op de weg. Bovendien klaagt ISA snel over elke overschrijding van de maximumsnelheid, zonder enige tolerantie voor de werkelijke snelheid, die afwijkt van de tellers.
Door te hard te proberen ons leven toe te vertrouwen aan zogenaamd onfeilbare machines, vergeten we een essentieel element van de technologie. Een robot, wat het ook is, reproduceert gewoon vooraf bepaalde scenario's en gebruikt zijn grote rekencapaciteit om een oplossing te kiezen en onmiddellijk te reageren. De machine kan echter geen onderscheidingsvermogen en improvisatie tonen. En bovenal, ze is niet bang om te sterven.
Door haar carte blanche te geven en haar als strenge en onverzettelijke rechter-arbiter op te werpen, toont zij weinig empathie of vertrouwen in de mensheid. Zijn we allemaal potentiële criminelen zodra we achter het stuur kruipen? Zeker niet. De overgrote meerderheid van ons wil redelijk blijven binnen de grenzen van onze mogelijkheden en in de plicht van wederzijds respect. Ook al worden een paar kleine overtredingen van de verkeersregels en beledigingen aan het adres van een of andere bestuurder die een beetje onhandig is (of verrast wordt door een rijhulp die hem of haar de das omdoet), er niet door voorkomen.
We kunnen allemaal wel eens roekeloos zijn, niet alleen tijdens het rijden. Dit kan gewoon het gevolg zijn van afleiding of gebrek aan bewustzijn van een gevaar, of van een golf van emotie die de rationele analyse van een risicovolle situatie verstoort. In dergelijke omstandigheden is het goed een elektronische hand te hebben om ons te waarschuwen, te ondersteunen en te leiden, of zelfs om in laatste instantie correct te reageren. Maar niet om de hele tijd onze plaats in te nemen. Omdat mensen een buitengewoon vermogen hebben: het overlevingsinstinct. Een angst voor lijden en dood die we bijna allemaal hebben en die een effectieve rem is op onverantwoord gedrag!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!