Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag vraagt Steven Appelmans zich af waar de designers van de Europese merken op wachten om het verschil te maken ten opzichte van de Chinese invasie.
LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht
Kijk, we moeten daar niet flauw over doen: een MG 4 is beter dan een VW ID.3. Qua aandrijving, qua batterijtechnologie, qua rijgedrag en al helemaal qua prijs. Iemand die mij dus de afweging geeft tussen die twee hatchback-EV’s, zal ik altijd vriendelijk de Chinees adviseren. Waarna ik er gif op in kan nemen dat die raad – even vriendelijk – naast zich neer zal worden gelegd en de persoon in kwestie me niet veel later zal komen vragen ‘wat ik van zijn nieuwe ID.3 vind’. Schoorvoetend en half verontschuldigend overigens. Terwijl dat helemaal niet nodig is, integendeel zelfs. Die keuze geeft namelijk toekomstperspectief. Aan mezelf, als journalist. Aan AutoGids, als blad. En aan de Europese autobouwers, als toonaangevend in de industrie.
Het betekent namelijk dat de auto nog altijd meer is dan een gebruiksvoorwerp. Anders dan bij pakweg een wasmachine moeten er meer vakjes worden afgevinkt dan louter de rationele. Het moet ook klikken. Qua imago en vooral, qua looks. Kan het jou wat schelen dat je AEG met een verchroomde deur wordt geleverd... Maar zo’n vergulde streep naast je radiatorrooster, hola! Daar schuilt meteen ook het grote – en voorlopig ook – enige geluk van de gevestigde waarden. Achter de coulissen wordt er op dit moment stevig gebakkeleid, een gevecht dat de oude gilde aan het verliezen is. Want met het alsmaar prominenter wordende elektrische verhaal zal ook de Chinese voet tussen de deur er alleen maar steviger staan. Als toeleverancier, maar nog veel meer als EV-producent. En daar hebben ‘onze’ merken vandaag geen antwoord op.
De oude gilde is het gevecht met de chinezen aan het verliezen... Tenzij ze de emotionele kaart trekken.
Tenzij ze dus die emotionele – lees: stilistische – kaart spelen. Het lijkt er namelijk op dat de Chinezen geen ruk geven om dat design. Het is te zeggen, ze hebben er wel degelijk één – zeker als het in een SUV-vorm geserveerd mag worden – zij het dat ze dat patroon nadien in ontelbare verschillende soorten van hetzelfde opwarmen en serveren. Pas op, het is niet dat de Grote Namen zoveel beter doen. Plak een leeuw op de Kia EV6 en hij passeert zo voor een Peugeot. Maar er zijn sprankels van originaliteit die tonen dat we hier wel degelijk weten hoe we de mayonaise kunnen doen pakken.
Kijk maar naar de Volkswagen ID. Buzz. Of de Land Rover Defender. Zelfs de BMW i7 – hoe controversieel ook – zet vormelijke maatstaven waaraan de Chinese merken voorlopig niet kunnen tippen. ‘Voorlopig’, want geen haar op mijn kalende knikker dat eraan twijfelt dat ze in Shanghai en omstreken binnenkort ook daaraan wel een mouw zullen weten te passen. Je moet maar eens checken hoeveel Europese designers er ondertussen in Chinese loondienst actief zijn. Het is dus now or never voor alles met enige pedigree om zo sprankelend mogelijk uit de hoek te komen. En zodoende het eigen voortbestaan te garanderen. Het is dat of een snelcursus Mandarijns.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!