Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart.
LEES OOK De redactie ongefilterd - overzicht
Filefilteren met een motor? Zal wel zijn! Da’s immers één van de voordelen van het concept. Alleen, moet dat dan zo ontiegelijk snel?
Vooraleer de motorgilde zijn stekels rechtzet: ik ben zelf motard. Doe dat gaarne – maar jammer genoeg veel te weinig – en kijk daarbij ook niet altijd op een km/u meer of minder. Het is dus zeker niet de bedoeling hier met het vingertje te staan zwaaien. Zolang het uiteraard maar veilig blijft.
En daar knelt in deze het schoentje. Deze ochtend, in de file, verbaasde ik er me weer over hoe snel sommige motorrijders langs mijn zijspiegels vliegen. Waarbij ik me altijd de vraag stel of die lokale Rossi’s geen kinderen hebben? Of een lief dat ze graag zien? Anders stel je jezelf toch niet zo bloot aan dergelijk gevaar?
Waarbij het me niet gaat over de stuurmanskunsten van de piloot, maar eerder aan de (on)kunde van zijn medeweggebruikers. We zijn nu eenmaal geen volk dat een rijvak kiest en daar de hele file in kampeert. Er wordt dus al eens van laan geswitcht, wat – tijdens de chaos van de ochtendspits – niet altijd gepaard gaat met de nodige oplettendheid. Geen erg voor diegene in de blikken doos. Een afgerukte spiegel of ingedeukte deur, dat valt te herstellen. De dwarslaesie daarentegen voor hij/zij die het verkeer wordt ingekatapulteerd…
De boodschap in deze is er dan ook eerder uit vaderlijke bezorgdheid. Dat je met iets minder vaart bij het filefilteren niet alleen nog altijd sneller zal zijn dan het gros van de automobilisten, maar dat je eveneens de kans om effectief aan te komen gevoelig vergroot. Zot zijn is pijnloos. Maar van zot doen ben ik dat zo zeker nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!