Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Laurent Blairon. De AutoGids-journalist deelt zijn nostalgie naar de populaire cabrio's die er ooit in overvloed waren.
Nu de zomer voor de deur staat, neemt bij ons op de redactie de interesse toe in onderwerpen die wat meer ‘ontspannend’ zijn. En in die context duikt vroeg of laat steevast dezelfde suggestie op: "Zouden we niet nog eens een overzichtje maken van de cabrio’s op de markt?” Alleen: er zijn er geen meer! Er was een tijd dat het organiseren van een Meerkamp van cabriolets voor AutoGids een echte logistieke hersenbreker was omdat er zoveel potentiële modellen waren om op te nemen. Vandaag zijn er zo weinig over dat de categorie zelfs geen hoofdstuk meer heeft in onze jaarlijkse KoopWijzer (cabrio's zijn gegroepeerd met coupés).
De overlevenden van het genre zijn gericht op de welgestelden, of zelfs zeer rijken. De goedkoopste nieuwe cabriolet kost tegenwoordig al gauw 30.000 euro (Mini Cabrio of Mazda MX-5, ruwweg). Je zou de elektrische Fiat 500C kunnen noemen, een 'bijna-cabrio'. Helaas is het lot van de ooit zo populaire cabrio's al lang bekend: te duur, niet rendabel genoeg, kortom te veel energie voor te weinig... Voor constructeurs zijn de jaren 2010-2020 die van de SUV’s en de elektrische auto's.
Toegankelijk autoplezier
Zelfs dat plezier is ons ontnomen! En toch, in deze tijd van versnelde repressie en stijgende energieprijzen, zou een toegankelijke cabrio alle kans hebben om de laatste vorm van toegestaan autoplezier te zijn. We hoeven het niet eens te hebben over snelheid of prestaties: gewoon rijden met je hoofd in de open lucht, aan 50 of 70 km/u, een muziekje aan, en dat is het. En ja, soms is het wat frisjes, kom je op je bestemming aan met je haar in de war en zo doof als een mol, maar je voelt je tenminste leven! Veel minder saai dan die sedans en SUV's met hun slaapverwekkende bescherming en comfort, nietwaar? De betaalbare cabriolet was een geweldige manier om te rijden, zelfs met een kleine motor onder de motorkap.
Vandaag is het moeilijk te geloven dat Fiat in 1997 de Punto Cabriolet 60 S verkocht. Hij kostte weliswaar stukken van mensen – 626.000 Belgische frank catalogusprijs – maar hij was briljant in zijn eenvoud! En herinner je je nog de Suzuki Swift Cabrio? Ik vind de cabrioversies (echte, met een stoffen kap) van de Renault 19 of Mégane, de Ford Escort en nog meer de Rover 200 een zekere elegantie hebben. De constructeurs leken erin te geloven, door coupé-cabriolets te omarmen, wat resulteerde in vrij succesvolle en betaalbare creaties, zoals de Peugeot 206/207 CC, maar ook meer gewaagde creaties zoals de Nissan Micra C+C of de Mitsubishi Colt CZC. Je kunt er de draak mee steken of gewoon nostalgisch zijn, maar je moet toegeven dat de gamma's van autofabrikanten vroeger leuker waren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!