Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het de beurt aan Frédéric Kevers om de beslissingen van de ACO, de organisator van de 24 Uur van Le Mans, in vraag te stellen!
Met de introductie van de Hypercar-categorie, die LMH's en LMD's omvat), heeft de ACO de jackpot gewonnen. Minstens vijf, misschien zelfs zes grote constructeurs komen in 2023 naar het Circuit de la Sarthe met de bedoeling de 24 Uur van Le Mans te winnen. In 2024 komen daar nog eens enkele autobouwers bij. Waar we die hoogconjunctuur aan te danken hebben? BoP, kort voor Balance of Performance. Dat is een systeem dat ervoor moet zorgen dat iedereen zowat even competitief is en dus dat iedereen ongeveer evenveel kans maakt op de eindzege.
Natuurlijk doet het BoP-principe afbreuk aan de basisbeginselen van de autosport, maar het komt het spektakel wel ten goede. En dus ook het deelnemersveld.
Zo'n BoP heeft zijn nut reeds getoond. In de GT3-racerij, bijvoorbeeld. Neem nu de 24 Uur van Francorchamps, waar 50 wagens van 10 verschillende constructeurs naar de eindzege dingen. Daar maakt bijna de helft van het startveld een reële kans op de overwinning. Maar in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) blijkt dat minder evident. De afgelopen twee edities van de 24 Uur van Le Mans hield Toyota duidelijk het voordeel over de concurrentie, waardoor er van een echte race eigenlijk geen sprake was. Dat is gedeeltelijk de schuld van de concurrentie, want een team zoals de Scuderia Cameron Glickenhaus kan natuurlijk niet opboksen tegen de Japanse autoreus. Maar ook aan de ACO, de Automobile Club de l'Ouest die de 24 Uur van Le Mans organiseert.
Nu, gemakkelijk is het niet. Zo'n BoP. Toyota staat aan de start met een hybride LMH, Glickenhaus met een niet-hybride LMH en Alpine met een aangepaste LMP1, probeer die maar eens gelijkwaardig te krijgen. Maar er spelen andere belangen dan de puur sportieve. Want Toyota zorgt ervoor dat de 24 Uur van Le Mans in leven bleef nadat eerst Peugeot en vervolgens ook Audi en Porsche uit het WEC stapten. De Japanners kunnen best tegen hun verlies, maar enkel als dat tegen gerenommeerde rivalen is. De boot in gaan tegen een Glickenhaus ligt wellicht wat moeilijker. En die politieke spelletjes zijn niet nieuw, we zagen ze eerder ook in de LMGTE Pro-klasse. Denk maar aan de gunstige BoP-regels voor Ford en Porsche tijdens hun jubileumjaren.
Ik blijf fan en draag de 24 Uur een warm hart toe, maar ik hoop wel dat de ACO het licht gaat zien zodat iedereen in 2023 met gelijke wapens aan de start verschijnt. Fingers crossed.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!