Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - We need to talk about Elon

Geschreven door Steven Appelmans op 22-12-2022

Tesla zit in zwaar weer. En vreemd genoeg heeft het dat voor een stuk te danken aan zijn kapitein. Zou het dan ook geen tijd zijn voor Elon om het roer door te geven?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Steven Appelmans, die het wat heeft gehad met de fratsen van Elon Musk.

Even een shout out naar de Nerdland-podcast waar ik maandelijks de nodige wetenschapsweetjes tank. Liefst op vrijdag, dan kan ik 's avonds nog eens uitpakken aan de toog. Ook intelligentie kan je immers perfect faken!

Wat overigens niet de reden is waarom de uitzending hier haar vermelding verdient. Dat hebben de jongens en meisjes aldaar te danken aan het vaste intermezzo dat het Elon Musk-nieuws is. Een rubriek waarin Elons fratsen van die maand passeren, waarna Team Musk het fenomeen door dik en dun verdedigt, terwijl Team Scepsis 's mans verwezenlijking zoveel mogelijk bagatelliseert. Geweldig entertainend gepingpong dat veelal eindigt in een draw. Ja, het is een pateeke, maar wel eentje met het nodige intellect.

Tot de uitzending van december. Er bleek een leegloop aan de gang bij Team Musk. Reden? De fratsen die hij de afgelopen weken had uitgehaald met en bij Twitter. De ene controversiële beslissing volgde de andere, waarna zowel de aandelenkoers als het personeelsbestand en het aantal gebruikers schrikwekkend kelderde. De gebruikelijke discussie of Elon gek dan wel geniaal was, kregen we nu dan ook niet. Voor één keer klonk het unaniem: Elon, what the hell are you doing?

Het is een vraag die ik me ook al even stel. Want wat je ziet bij Twitter, is al even aan de gang bij Tesla. Rode cijfers, een vacaturestop, ontslagen en een groeiend wantrouwen van de aandeelhouders. De constructeur is danig van zijn glans verloren en – hoewel dat niet uitsluitend te wijten is aan zijn kapitein – doet Elon er ook weinig aan om dat te verhinderen. 

Mijns inziens omdat de man zelf gestopt is met evolueren. Musk is de man van de start-ups, van het zien van marktgaten. Waarbij je – vertrekkend vanaf een leeg blad – iets op poten zet dat nog niet bestond. Dat vergt lange werkdagen, veel inzet en een hoop trial-and-error. Dat Elon in zijn ondernemingen al vaker is geslaagd dan gefaald, is ontegensprekelijk een talent. Te danken aan zijn technische bagage. Hij krijgt met andere woorden zijn idee ook praktisch uitgewerkt, zonder al te veel hulp van anderen.

Elon, what the hell are you doing?

Alleen komt er een moment waarop de basis er staat en er meer nodig is dan knowhow alleen. In het geval van Tesla: hoe verbeter ik de bouwkwaliteit? Hoe verzorg ik mijn klantenrelaties? Hoe zorg ik voor een goede work-lifebalans voor het personeel? Allemaal zaken die Musk – ogenschijnlijk – aan zijn reet kunnen roesten. En tot op heden ook nooit stokken in de wielen hebben kunnen steken omdat de Tesla-trein nu eenmaal ontiegelijk hard aan het denderen was. 

Inderdaad, was. Tesla is niet langer de grootste producent van elektrische wagens, da's nu BYD. Terwijl ook Nio en MG aardig in de nek van de Amerikanen liggen te hijgen. Chinese concurrentie die alleen maar zal toenemen. Naast uiteraard de Europese. Ook bij ons staat het elektrische verhaal namelijk stilaan volledig op de rails. Het Supercharger-netwerk of de alles-in-één-bediening achter die grote aanraakschermen – beide briljant en onderscheidend, zonder enige twijfel – volstaan daardoor niet langer om echt het verschil te maken.

Er moet dus uit andere vaten getapt worden wil Tesla zijn eer hoog houden. En dan stel ik me écht de vraag of Elon Musk daarbij de dikste vinger in de pap moet hebben. Met andere woorden: net als bij Twitter is het voor Elon misschien het moment om ook bij zijn autobedrijf de eer aan zichzelf te houden. En zijn kunde elders aan te wenden. Uitdagingen genoeg waar die nuttig kan worden gemaakt, lijkt me.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten