Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart.
LEES OOK De redactie ongefilterd - overzicht
Moderne auto's worden steeds krachtiger en het benutten van hun ware potentieel op de openbare weg is maar al te vaak onmogelijk of zelfs roekeloos. Met steeds krachtigere motoren, steeds efficiëntere elektronica en banden waarvan de griplimieten steeds verder worden geschoven, kan het testen van de grenzen van je sportieve auto al snel gevaarlijk – voor jezelf en voor andere weggebruikers – en illegaal worden.
Onlangs had ik het genoegen om het Mercedes-AMG-gamma een hele dag te ontdekken op Circuit Zolder. Aangezien ik meer een James May ben dan een Jeremy Clarkson – de bijnaam Captain Slow zou zeker goed bij me passen op de redactie – krijg ik zelden de kans om in aanraking te komen met dergelijke bolides en andere raspaarden.
De kans was dus te mooi om ze te laten liggen. Op het Limburgse circuit mocht ik met het hele gamma uit Affalterbach rijden, van de 'bescheiden' A 35 tot de monsterlijke GT 4-Door 63 S E Performance over de prachtige SL 63 en de erg evenwichtige C 63 S E Performance. En dat ik me geamuseerd heb!
Wat een genot om die verschillende modellen, met hun verschillende architecturen en technologieën, tot het uiterste te kunnen drijven. Laten we er niet omheen draaien: het waren niet de krachtigste of meest prestigieuze modellen die me het meeste plezier bezorgden. In plaats van de schitterende SL en de imposante vierdeurs-GT gaf ik de voorkeur aan de C 63 en de A 45, die lichter en evenwichtiger zijn en natuurlijk minder beperkt worden door het ESP, dat we om verzekeringstechnische redenen verplicht geactiveerd moesten houden.
Versta me niet verkeerd, de SL en de GT 4-Door Coupé boden indrukwekkende acceleraties, maar in de bochten konden ze door hun imposante massa in combinatie met de licht castrerende elektronische teugels niet optimaal worden benut. Tenminste niet voor een minder gegenadigde coureur als ik. Vergeet overstuur en mooie driftpartijen. Bovendien waren de remmen en de banden de twee belangrijkste factoren. Het meer coherente en 'redelijke' pakket van de 'kleinere' modellen maakt dat ze beter benut kunnen worden, temeer op de open weg.
Het circuit blijft de ideale plek om het ware potentieel van een sportieve auto wagen te ontdekken, maar het is ook de beste manier om zijn tekortkomingen bloot te leggen.
Uiteindelijk is geen van deze auto's echt op zijn plaats op circuit. Dat bleek des te meer het geval toen ik het genoegen had om als passagier naast Nico Verdonck te rijden in een Mercedes-AMG GT4. Die was relatief licht, ultrastijf en voorzien van slicks, en draaide met een onthutsend gemak en efficiëntie letterlijk rondjes om de anderen heen, ondanks het feit dat zijn biturbo-V8 veel minder krachtig was dan die van het productiemodel.
Dus om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: het circuit blijft de ideale plek om de ware prestaties van een sportieve auto te ontdekken, maar het is ook de beste manier om de gebreken ervan bloot te leggen. Ze kunnen er wel enkele rondjes standhouden, maar door een te hoog gewicht, te soepele ophanging en gebrek aan feeling zullen ze het er toch lastig hebben. Daartegenover zou het – naar mijn mening – des te frustrerender zijn om je te moeten inhouden zodra je weer op de openbare weg rijdt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals de Porsche 911 GT3 RS, maar dat is een heel andere dimensie.
Foto's: Ollivision/Mercedes-AMG
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!