Sinds enkele weken trek ik met een klein hartje de brievenbus open. Een dezer dagen belooft namelijk de ‘groene kaart des doods’ in de bus te vallen: de oproepingskaart voor de technische keuring voor de gezinsauto ten huize Van Kerckhoven. En dat geeft de laatste jaren toch altijd wat stress, want het beestje in kwestie – een ex-leasewagen die intussen al zes jaar trouwe hand-en-spandiensten levert – is niet meer van de jongste: hij wordt in september elf en heeft al meer dan 200.000 kilometers achter de kiezen. Tot nog toe best zorgeloze kilometers eigenlijk – hout vasthouden – maar toch, de auto lijkt stilaan op een punt gekomen te zijn waar elke rode kaart aanleiding kan geven tot ‘de herstelkosten te veel’.
In elk geval heb ik proactief al maar een keer de bekende zoekertjessites op het internet aangezwengeld, gewoon om te kijken wat de markt te bieden heeft. Nou moe, viel me dat even lelijk tegen... Een middenklassebreak, compacte eenvolumer of, godbetert, een SUV met plaats voor twee tieners én een fatsoenlijke koffer, niet te oud (ik trek de grens op zes jaar) en met minder dan 100.000 kilometer op de teller? Dan is het al verdomd hard zoeken om nog iets te vinden onder 12.000 euro. Terwijl we zes jaar geleden met dezelfde zoekcriteria nog keuze te over hadden voor een budget van 8.000 euro – dat is een prijsstijging met 50 procent!
12.000 euro neertellen voor een auto die binnen vijf jaar al afgeschreven is? daar pas ik voor.
En het wordt nog erger, want voor dat bedrag zijn er binnen de hoger vermelde zoekcriteria voornamelijk diesels te koop. Euro 6b-diesels dan nog, auto’s dus die vanaf september 2027 de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent niet meer in mogen, en een paar maanden later ook in Brussel niet meer welkom zijn. Een wereldvreemde timing die mij, en ongetwijfeld vele andere particulieren met mij, met de rug tegen de muur zet. Want vandaag nog 12.000 euro neertellen voor een auto die binnen vijf jaar al afgeschreven is? Daar pas ik voor; dat lijkt me niet echt een verstandige investering. En voor de schaarse benzinealternatieven loop ik ook niet echt warm: aan de onderkant van de markt keren voornamelijk dezelfde twee downsizingmotoren terug, allebei behept met een bedenkelijke betrouwbaarheidsreputatie.
Kortom, wat het verdict binnenkort ook wordt op de technische keuring, het ziet ernaar uit dat we nog wel een poosje met onze Euro 5-diesel gaan blijven doorkachelen. In de hoop dat de markt zich de komende tijd enigszins normaliseert, het aanbod aan benzines groeit en de prijzen weer wat afkoelen… Al maak ik me geen illusies: onze tweedehandsmarkt wordt voornamelijk gevoed door de leasesector, en daar is het intussen al plug-inhybride en elektrisch wat de klok slaat. Van die kant hoeven we de komende jaren niet meteen ‘goedkopere’ occasiewagens te verwachten, integendeel. Een nieuwe gezinsauto valt voor veel mensen nu al buiten hun financiële bereik, hoe lang nog voor dat ook geldt voor een fatsoenlijke tweedehands?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!