Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Hans Dierckx. De AutoGids-redacteur remt weinig en verlaagt zo zijn verbruik. Zoals wel meer mensen doen de laatste tijd.
LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht
Een licht dat in de verte op rood springt, dat vind ik altijd een beetje goed nieuws. Ah ja, want dat betekent dat ik kan uitbollen en de resterende afstand gratis afleg, en wie weet levert het een puntje extra op in de eeuwige wedstrijd met de verbruiksmeter. Van 6,4 l/100 naar 6,3: goed zo!
Sinds ik een auto met een boordcomputer heb, ben ik immers een voltijdse ecorijder geworden. Los van het lagere verbruik en alle bijhorende voordelen van dien, is dat competitieve element best plezant en is het bovendien goed voor je welzijn, dat rustigere rijden. Gedaan met aandringen, inhalen en bumperkleven; tijdig vertrekken, rustig peddelen en ontspannen aankomen. Mijn snelheidsregelaar is dan ook mijn beste vriend geworden. Lekker een kruissnelheid kiezen en de rechtervoet laten rusten.
Remmen is energieverspilling
Het is een kwestie van te rijden alsof je geen remmen hebt, niet meer dan dat. Remmen is energieverspilling, dus als je dat (redelijkerwijs, natuurlijk) kan mijden, dan maak je winst.
Het valt op dat niet elke automobilist dat poepsimpele principe begrijpt; in sommige gevallen is het ook ongetwijfeld een kwestie van willen. Dan rol ik eens met mijn ogen, als er zo weer eentje komt bumperkleven terwijl ik aan het uitbollen ben. Steekt-ie me met vuurspuwende ogen voorbij om een seconde later vol in de remmen te gaan aan het verkeerslicht dat-ie echt al wel van ver op rood had kunnen zien staan.
Ik heb wel de indruk dat dat betert, dat de hoge brandstofprijzen vele automobilisten aanmanen tot kalmte. Op Autogids.be namen we in het voorjaar al de proef op de som, uit onze enquête bleek dat 21 percent van de respondenten zijn rijgedrag effectief heeft aangepast.
Kijk, een crisis heeft altijd ook gunstige neveneffecten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!