Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In ‘De redactie ongefilterd’ spreken ze vanuit hun hart. Vandaag heeft AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos het over het geflopte autosalon van Parijs.
Ik heb het moeten opzoeken, maar mijn laatste internationale autosalon was dat van Tokio in oktober 2019. In januari 2020 was er ook nog eentje in Brussel en in september 2021 volgde een fletse poging in München, maar daar liet ik ‘uit respect’ voor de voordien altijd in Franfurt georganiseerde en zowel qua oppervlakte als qua deelnemers echt gigantische IAA al verstek voor gaan. De coronapandemie betekende eventjes het hopelijk maar tijdelijke einde voor wat ervoor een van mijn grootste hobbies was. Echt waar, ik was een enorme fan van de grote internationale autosalons.
Het vooruitzicht op de qausi onvermijdelijk zere voeten en al even pijnlijke rug hielden me nooit tegen me op de persdagen van die hoogmissen van de automobiel tussen de vaak vele duizenden andere journalisten te mengen en één, twee of zelfs drie dagen lang van persconferentie naar persconferentie te hollen. Dat laatste dan vooral in Detroit, waar het autofeest in de glorietijd inderdaad meestal verschillende dagen duurde. Dat die steevast eindigden met (leuke) feestjes waar ook tal van grote autobonzen zich graag vertoonden, maakte er de geleverde inspanningen niet minder zwaar op.
Dat die steevast eindigden met (leuke) feestjes, maakte er de geleverde inspanningen niet minder zwaar op
De collega’s lieten me meestal graag vertrekken, lang niet iedereen op de redactie bleek immers een even grote fan van autosalons als ik. Die van New York, Los Angeles, Peking, Shanghai, Seoul en dichter bij huis Parijs, het al vermelde Frankfurt en natuurlijk ook Genève, ik heb ze allemaal meerdere keren gedaan. Er waren zelfs tijden dat je in Amsterdam, Bologna, Barcelona, Madrid, Moskou of… Bangkok enkele wereldpremières kon ontdekken. Die laatste salons behoren ondertussen allemaal – quasi zeker – definitief tot het verleden, zelfs Genève lijkt zichzelf voorgoed van de kalender te hebben geschrapt. Het is te zeggen, ze gaan hun beurs nu in… Qatar organiseren.
Autosalon Brussel 2023
Ik heb hoe dan ook geen seconde getwijfeld toen de mogelijkheid zich aandeed om de schijnbaar wel ‘herboren’ Mondial de l’Auto in Parijs te bezoeken. Ik had beter moeten weten, het was immers al een tijdje bekend dat er meer afwezigen dan aanwezigen zouden zijn. Is er een merk dat meer verbonden is met Parijs dan Citroën? Nee natuurlijk, maar het hield moederhuis Stellantis niet tegen om de fans op die Mondial in de kou te laten staan.
Peugeot en DS waren er met enkele ‘kleine’ premières (en kleine stands) wel en de Amerikaanse dochter Jeep mocht de show proberen stelen met de Avenger, wellicht omdat dat qua timing net goed ‘uitkwam’. Renault en de submerken Alpine en Dacia vierden ook nog enkele premières in de Franse hoofstad, verder waren er in de drie niet eens volledig gevulde paleizen alleen nog enkele Chinese merken en wat ‘locale’ handelaars in Amerikaanse pick-ups en oldtimers.
De organisatoren vonden dat, in een Franse bui van wereldvreemdheid, blijkbaar niet eens zo erg
De organisatoren vonden dat, in een Franse bui van wereldvreemdheid, blijkbaar niet eens zo erg. Ze telden toch nog een kleine 400.000 bezoekers (te vergelijken met het miljoen van de vorige editie in 2018) en noemden dat alsnog een succes. Klinkklare onzin, denk ik. Als al die mensen vooraf hadden geweten wat ze in ruil voor hun toch niet echt goedkope toegangs- en parkeerticket te zien én vooral niet te zijn zouden krijgen, ik denk dat 90% niet eens was gekomen. Toch is al aangekondigd dat er over twee jaar weer een Mondial d’Auto wordt georganiseerd. De vraag is met wie en voor wie? De afwezigen zullen allicht niet meer van gedacht veranderen, de aanwezigen vermoedelijk wel.
Laat ons in het kleine en bescheiden België in januari 2023 maar eens bewijzen dat het wel nog kan, een echt autofeest organiseren. Mercedes en Volvo zullen er al zeker niet zijn, aan organisatie, exposanten én publiek om duidelijk te maken dat de afwezigen in dit geval wel ongelijk hebben. Stel je voor, misschien wordt Brussel dan straks wel ’s werelds laatste echte autosalon.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!