Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Alfa Romeo Junior Elettrica (Speciale)

Geschreven door Iwan Kneuts op

Met de Junior lanceert Alfa Romeo zijn eerste elektrische auto. Een auto die zich met de concurrentie in het hypercompetitieve segment van de kleine SUV’s wil meten. Met de looks zit het alvast goed, hoe zit het met de andere troeven?

40.700 €
  • Score redactie 16.10 /20

Ook voor zijn elektrische eersteling heeft Alfa Romeo ‘neen’ gezegd tegen de heersende trend om dashboards op te bouwen uit een aaneenschakeling van lichtgevende snijplanken – tft-schermen zoals ze ook weleens worden genoemd. Want ook al is alles intussen gedigitaliseerd, Alfa Romeo blijft vasthouden aan het ‘telescopische’ ontwerp van zijn instrumentenborden, waardoor je meteen weet: ik zit in een Alfa Romeo. Het is een verademing. Net zoals de keuze voor een groot aantal fysieke bedieningsknoppen voor de afstelling van de klimaatregeling. Net boven het 10,25 duim grote ­aanraakscherm zijn er daarnaast nog twee preselectie­knoppen: een home-toets en eentje voor de afstellingen van de auto.

Dat knappe dashboard én de uitstekende en mooie stoelen zorgen voor een perfecte sfeer. Dit is een interieur een stuurmansauto waardig, en ook het aanraakscherm is naar de bestuurder gericht. Dat het hier om een Alfa Romeo gaat, mag duidelijk zijn – ook in het interieur is ten andere niet op een logo meer of minder gekeken. Opvallend zijn de ventilatiemonden in de vorm van een klavertjevier, met centraal… het merklogo. Maar hoe leuk het interieur er ook uitziet, het kan de aandacht niet afleiden van de materiaalkeuze, die hier en daar ondermaats is voor een merk dat zichzelf een premiumstatus aanmeet. 

Gezien het compacte buitenformaat van de auto is er voorin voldoende ruimte; achterin is het net iets krapper. Bovendien neemt de centrale tunnel nogal wat voetruimte in. De koffer is met zijn 400 liter dan weer een van de ruimste van het segment; alleen jammer dat de achterbank niet in drie delen kan worden opgeklapt. Handig is wel dat het volume in etages is opgebouwd, met een vloer die in drie hoogtes verstelbaar is. Ook in het interieur is er voldoende bergruimte, met tussen de stoelen twee bekerhouders, een met de armsteun afsluitbaar diep bergvak en kaartenbakken in de deuren.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Junior

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker