- Score redactie 16.10 /20
Elettrica, zo heet de elektrische versie van de Alfa Romeo Junior. Zelfs al ben je geen fan van elektrisch aangedreven auto’s, dan nog moet je toegeven dat het in het Italiaans altijd wat mooier klinkt. Zo ook Junior Ibrida, de hybride versie van dit instapmodel. De Junior Elettrica is op dezelfde leest geschoeid als de Jeep Avenger Electric, de elektrische Opel Mokka en de Peugeot E-2008.
De basisversie van de Junior maakt gebruik van dezelfde 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor, die zijn voeding haalt uit een 54 kWh grote batterij. Maar Alfa Romeo zou zijn sportieve verleden nog meer verloochenen mocht het daar niet meteen een meer gepeperde versie aan toevoegen: de Junior Veloce, die uitpakt met een 280 pk en 345 Nm sterke elektrische motor.
Ook de Junior Ibrida rekent trouwens op een binnen Stellantis bekende hybride combinatie, in de vorm van een 1,2 liter kleine driecilinder-turbobenzine met Miller-cyclus, gekoppeld aan een 21 kW sterke elektrische motor, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk. De elektrische motor is bij die hybride Junior geïntegreerd in de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling en krijgt zijn stroom van een piepkleine batterij (0,9 kWh) die onderweg wordt bijgeladen.
Om de NMC-cellen van de Elettrica op te laden koos Alfa Romeo voor een interne omvormer van 11 kW, waarmee een lege batterij in minder dan zes uur weer volledig vol is. Handig, zeker voor wie geen garage heeft en aangewezen is op openbare laadpalen. Wie zich naar de snellader haast, moet weten dat de Junior op gelijkstroom helaas niet meer dan 100 kW aankan. Minder dus dan rechtstreekse concurrenten zoals de Smart #1 en de Cupra Born VZ, die respectievelijk 150 en 185 kW verteren, wat de wachttijd onderweg aanzienlijk verkort. In het geval van de Junior moet je voor het laden van 20 tot 80 procent – oftewel een slordige 30 kWh – op een klein halfuur rekenen.
Speciale
Qua rijhulpsystemen zijn uiteraard alle door Europa verplichte dingen van de partij. Een systeem dat zwakke weggebruikers herkent, is inbegrepen op elke Junior, net als een adaptieve cruisecontrole. Wil je daar autonoom rijden op niveau 2 van maken (dankzij een automatische spoorassistent en een fileassistent), dan moet je daarvoor op de basisversie bij het Pack Tech Lite gaan aankloppen.
Een pakket dat voor 2.500 euro verder ook nog matrixledkoplampen, een verkeersbordherkenning, een achteruitrijcamera met dynamische rasterlijnen en een dodehoekcontrole omvat, naast een geïntegreerd navigatiesysteem en tal van comfortopties. De geteste Speciale-uitvoering krijgt de meeste van die genoemde functies daarentegen sowieso mee; de ledmatrixkoplampen en de dodehoekcontrole blijven evenwel ook in dat geval deel uitmaken van het Pack Tech Speciale Lite (1.500 euro).
-
Geteste versie
-
alfa-romeo Junior BEV 156 - 54 kWh Elettrica Speciale
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
156 CVLengte
4173 m
Koffervolume
400 tot 1265 LElektrische batterij
410 km - 15kWh/100km54 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Junior
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!