In het kort
-
Techniek
De bijzonder soepele en stille 1.5 dCi komt wat adem tekort om de 1.450 kilo (leeg) van de Kadjar moeiteloos voort te stuwen. Dat gebrek aan punch is te wijten aan de erg lange vijfde en zesde versnellingsbakverhouding. Je moet dan ook veelvuldig met de pook spelen om de motor in het optimale werkingsgebied te houden. Gelukkig laat die zich vlot bedienen. De lange bakspreiding staat overigens garant voor een record-CO2-uitstoot van 99 g/km, wat overeenstemt met 3,8 l/100 km.
-
Wegligging
Van gripverlies of koppelreacties in het stuur is geen sprake, het stuur is nauwkeurig en consistent, de draaicirkel bevindt zich in de middenmoot. De remmen zijn krachtig en makkelijk te doseren, maar de rookpluim die verschijnt zodra je het rempedaal enkele keren diep intrapt, voorspelt weinig goeds voor hun uithoudingsvermogen. De Kadjar gaat strak door de bocht en de ophanging geeft geen krimp op grote oneffenheden, terwijl koetswerkbewegingen netjes worden ingedijkt.
-
Veiligheid
De Kadjar pakt uit met enkele veiligheidsvoorzieningen die nog zeldzaam zijn in dit segment (automatische grote lichten, spoorassistentie en verkeersbordherkenning). Wel is het jammer dat je gebonden bent aan een bepaalde uitrustingsversie om er recht op te hebben. Zo is de autonome remfunctie het (betaalde) privilege van de duurste variant. De uitgestulpte voorvleugels verlenen de Kadjar een gespierde look, maar hinderen wel het zicht schuin vooruit, vooral naar rechts.
-
Comfort
Verkeersremmers verteert de Kadjar met een onthutsend gemak. Zijn geluiddemping behoort tot de top, voor zover je de wettelijk toegelaten snelheden in acht neemt. Rij je sneller dan 120 km/h, dan treedt er enig windgeruis op. Er is genoeg ruimte op alle zitplaatsen en de stoelen bieden voldoende zijdelingse steun en steun aan de bovenbenen. Enkele details niet te na gesproken zorgt de eenvoudige en doordachte ergonomie ervoor dat de meeste functies zich gemakkelijk laten bedienen.
-
Praktische kant
Zoals elk voertuig met verhoogde bodemvrijheid biedt de Kadjar een hoge zithouding die de instap vergemakkelijkt, maar ook leidt tot een hinderlijk hoge kofferdrempel. Bovendien is de verstelbare laadvloer geen onverdeeld succes, omdat hij de nuttige hoogte danig in het gedrang brengt. De tot een tafeltje neerklapbare passagiersstoel vooraan is vrij uniek in dit segment. De opbergvakken zijn schaars, maar wel handig, met name het vakje voor smartphones naast de USB-ingangen.
-
Budget
Met een instapprijs van 25.950 euro positioneert de Kadjar 1.5 dCi zich net boven de basis-Qashqai, maar bij gelijke uitrusting is hij iets minder duur. Nissan biedt drie jaar garantie, de Fransman twee, maar die kun je voor een erg redelijke tarief laten verlengen: een extra jaar (beperkt tot 50.000 kilometer) kost 255 euro, drie jaar extra (beperkt tot 100.000 kilometer) minder dan 700 euro. Ook de opties zijn aantrekkelijk geprijsd. Veel keuzevrijheid is er op dat vlak echter niet...
De Kadjar werd ontwikkeld op een bestaande en beproefde basis en moet Renault eindelijk in staat stellen om een graantje mee te pikken in het lucratieve segment van de compacte SUV’s, dat van bijzonder groot strategisch belang is in Europa. Net als zijn donor, de Nissan Qashqai, kan hij bogen op stevige troeven, zodat hij zijn plaats moet kunnen opeisen in de druk bevolkte cross-overjungle. Wel is het jammer dat de Franse ontwikkelaars – allicht om tijd (en geld) te besparen – de gelegenheid niet te baat hebben genomen om de Kadjar een streepje voor te geven inzake moduleerbaarheid, een domein waarop Renault nochtans heel wat ervaring heeft opgebouwd met zijn eenvolumers. Kortom, de Kadjar werpt zich op als een geslaagd en op heel wat vlakken overtuigend, zij het niet echt innoverend product. Hier had misschien meer in gezeten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!