Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
BMW heeft van zijn 4-Reeks Gran Coupé ook een EV afgeleid, een variant die het onderbracht bij zijn i-lijn. Opdat de i4, zoals de vijfdeurscoupé werd gedoopt, zijn verwantschap met de andere elektrische BMW’s duidelijk zou kunnen maken, onderscheidt hij zich met de kenmerkende blauwe accenten van die i-reeks. Binnenin wordt het verschil met de 4 Gran Coupé dan weer gemaakt door de gigantische displays die het dashboard domineren, de zogenoemde BMW Curved Display. Daarbij wordt de 12,3 duim grote tellerpartij geflankeerd door een multimediascherm van 14,9 duim, dat sinds de zomer van 2023 draait op BMW’s OS 8.5. Wat de binnenruimte betreft, sluit de i4 dan weer naadloos aan bij de gewone 4 Gran Coupé, met eenzelfde plaatsaanbod achterin en in de koffer.
Technisch kan de i4 naar keuze geleverd worden met één dan wel twee synchrone elektromotoren. De eDrive35 en eDrive40 zijn achterwielaandrijvers met respectievelijk 286 en 340 pk, de M50 heeft op elke as een motor, waardoor zijn gecombineerde vermogen topt bij 544 pk. Energie tankt de i4 in de krachtigste configuraties uit een 83,9 kWh grote batterij. Met de eDrive40 raak je daarmee volgens de WLTP-cyclus 590 kilometer ver, met de M50 510. Opladen kan maximaal met 200 kW op gelijkstroom, en met 11 kW op wisselstroom. De nieuwe basisversie eDrive35 houdt het bij een batterij van 70,2 kWh, een rijbereik van 490 kilometer en snelladen tot 180 kW.
BMW zegt dat het zich bij de ontwikkeling van de i4 vooral op rijplezier heeft gericht, en dat lijkt niet gelogen. In combinatie met de rationele troeven die deze elektrische vijfdeurscoupé daarnaast eveneens op tafel kan gooien, maakt dat van deze i4 een meer dan te overwegen alternatief voor de gevestigde waarden.