Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Citroën C1 dateert uit 2014, maar het doek valt weldra, en mogelijk voorgoed, want het is nog lang niet zeker of er een opvolger komt. Voorlopig deelt de kleinste Citroën echter nog even zijn basisstructuur en heel wat onderdelen met de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Net als zijn neefjes bestaat hij tegenwoordig enkel nog als vijfdeurs. Op de achterbank van de C1 is er net genoeg plaats voor twee personen, maar echt comfortabel zitten is het daar niet. Ook de koffer is krap, terwijl de hoge laaddrempel en de kleine laadopening de toegankelijkheid beperken. Het instrumentenbord is eenvoudig opgebouwd, met één centrale grote klok en helaas ook goedkoop ogende materialen. Wel zijn er tal van mogelijkheden om de auto te personaliseren. Citroën biedt ook een Airscape-variant aan, voorzien van een groot canvas dak dat je kunt openschuiven om een zweem van cabriogevoel te creëren.
Met zijn totale lengte van 3,47 meter blijft de C1 compact en heeft hij geen moeite om door het stedelijke verkeer te glippen. Door de kleine draaicirkel is het bovendien makkelijk manoeuvreren. Er staat maar één motor op het programma: de eenliter van Toyota-makelij, goed voor 72 pk, die voor een stadsomgeving ruimschoots volstaat en in deze lichte auto zelfs bijzonder pittig aanvoelt. Deze driecilinder is enkel nog leverbaar met een manuele vijfbak.
De C1 is een zuinige en wendbare stadswagen. Zijn prijs, originele vormgeving en personalisatiemogelijkheden zijn troeven die de kleine koffer en ondermaatse afwerking moeten compenseren. Maar zijn laatste uur heeft geslagen...