Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de in 2022 gelanceerde C5 X, een riante vijfdeurs die een tikje hoger op zijn poten staat, wil Citroën de gezinswagen heruitvinden. Origineel is zijn silhouet zeker en vast, hoewel de mix van allerlei elementen ook een tikje bevreemdend werkt. Maar goed, het is tenminste geen eenheidsworst. Binnenin is het voorin heerlijk toeven in zachte fauteuils, terwijl de lange wielbasis voor een royale beenruimte achterin zorgt. De interieurinrichting is bijzonder geslaagd en verrassend kwaliteitsvol. Het centrale aanraakscherm (10 of 12 duim) wordt aangevuld met fysieke knoppen op het stuur en voor de klimaatregeling. Ook een head-updisplay is verkrijgbaar.
De C5 X rust op een lange versie van het EMP2-platform. Hij maakt gebruik van de schokdempers met hydraulische druklagers die we kennen uit andere Citroëns; de Hybrid-versie voegt daar zelfs een adaptieve demping aan toe. Maar zelfs de passieve ophanging doet het fantastisch, door een heerlijke zachtheid en voortreffelijke filtering te combineren met een degelijke koetswerkcontrole. Opvallend en een teken des tijds: je kunt geen diesel krijgen in de C5 X. De rol van fleettrekker is overgenomen door twee plug-inhybrides, die in totaal 180 dan wel 225 pk ontwikkelen en zowat 50 elektrische kilometers uit hun batterij halen. Verder omvat het gamma nog de benzineversie 1.2 PureTech met 130 pk.
Een intrigerende propositie, deze Citroën C5 X. Onder die vreemde, op het eerste gezicht wat vergezochte verpakking schuilt een gezinswagen die zijn prioriteiten op een rijtje heeft: ouders en kroost in stilte en met zachte hand van A naar B voeren, met veel ruimte en voor een zeer schappelijk verbruik. Allemaal voor een prijs die al bij al zeer aanvaardbaar is.