Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Eind 2014 kreeg Fiats 500-familie er een nieuwe telg bij: de 500X. Deze kleine SUV deelt zijn technische basis met de Renegade van zustermerk Jeep en onderging in 2022 een lichte facelift. De 500X is er in een naamloze basisversie, maar wordt ook aangeboden als Dolcevita, met een stoffen vouwdakje om een zeker openluchtgevoel te creëren. Daarnaast is er ook de Sport, die wat sportiever aangekleed is, evenals de wat exclusievere speciale reeks (RED), die onder andere uitpakt met full led-koplampen. Voorin kijk je uit op een fraai vormgegeven dashboard, terwijl de achterste inzittenden ruim plek hebben voor hun benen. De koffer is daarentegen relatief klein voor een auto van dit formaat, en ook niet bijster moduleerbaar, aangezien de achterbank niet verschuifbaar is.
Met zijn behoorlijk stugge ophanging kleeft deze kleine SUV goed aan de weg. Alleen het te kunstmatig aanvoelende stuur komt het plaatje vergallen. Het motorgamma bestaat uit twee drukgevoede benzinekrachtbronnen: een 1.0-driecilinder van 120 pk (en manuele zesbak) en sinds de facelift van 2022 een 1.5-viercilinder met 130 pk, die altijd gekoppeld wordt aan een gerobotiseerde versnellingsbak en een innovatief mildhybridesysteem dat werd geïntroduceerd door de Alfa Romeo Tonale. Een diesel is in deze Italiaanse compacte SUV niet langer te krijgen. Alle versies zijn trouwens gewone voorwieltrekkers.
Aan zijn stijlvolle looks koppelt de 500X ook rationelere argumenten, zoals een verzorgde afwerking, behoorlijk wat waar voor je geld en een aangenaam weggedrag. Jammer toch dat zijn ophanging niet wat zachter is...