Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Focus Clipper stamt uit 2018 en kreeg in het najaar van 2021 een midlifefacelift, en is ook verkrijgbaar als stoere Active-uitvoering die hoger op zijn poten staat. De 30 centimeter langere achteroverhang ten opzichte van de vijfdeurs resulteert in een laadvolume van 608 liter, waarmee de Ford komt postvatten tussen de ruimste breaks in zijn categorie. Met neergeklapte achterbank ontstaat een volume van 1.653 liter. Binnenin neemt de Clipper het interieur over van de vijfdeurs, met bovenaan op de middenconsole een zwevend aanraakscherm van 8 of zelfs 13,2 duim in de versies met het Sync4-multimediasysteem.
Het rijgedrag is volledig vergelijkbaar met dat van de gewone Focus – lees: uitstekend. Dat de adaptieve ophanging niet langer verkrijgbaar is, is dan ook geen enkel probleem. De motoren kennen we allemaal uit de vijfdeurs. Op benzine gaat het naast de sportieve ST met 279 pk om drie varianten van de drukgevoede 1.0 EcoBoost, goed voor 125 en 155 pk, met behalve voor de instapversie mildhybride ondersteuning. Dieselrijders kunnen terecht bij de samen met de PSA-groep ontwikkelde 1.5 van 115 of 120 pk.
De Focus Clipper is en blijft een vaste waarde in zijn segment. Deze break weet het bijna legendarische rijplezier van de Focus te combineren met een aantrekkelijk laadvolume en een comfort van de bovenste plank. Binnen het uitgebreide motorenpalet blijkt de enthousiaste 1.0 EcoBoost in zijn 125 pk-versie een aangename verrassing.