De Focus Clipper stamt uit 2018, kreeg in het najaar van 2021 een midlifefacelift en is ook verkrijgbaar als stoere Active-uitvoering die hoger op zijn poten staat. De 30 centimeter langere achteroverhang ten opzichte van de vijfdeurs resulteert in een laadvolume van 608 liter, waarmee de Ford komt postvatten tussen de ruimste breaks in zijn categorie. Met neergeklapte achterbank ontstaat een volume van 1.653 liter. Binnenin neemt de Clipper het interieur over van de vijfdeurs, met bovenaan op de middenconsole een zwevend aanraakscherm van 8 of zelfs 13,2 duim in de versies met het Sync4-multimediasysteem.
Het rijgedrag is volledig vergelijkbaar met dat van de vijfdeurs-Focus – lees: uitstekend. Dat de adaptieve ophanging niet langer verkrijgbaar is, is dan ook geen enkel probleem. De motoren kennen we allemaal uit de hatchback. Op benzine gaat het om twee varianten van de drukgevoede 1.0 EcoBoost met 125 (handgeschakeld) of 155 pk (zeventraps-DCT), telkens met mildhybride ondersteuning, of de 279 pk sterke drukgevoede 2.3 in de briesende ST. Dieselrijders kunnen nog terecht bij de samen met de PSA-groep ontwikkelde 1.5 Ecoblue van 115 pk – zo’n zelfontbrander wordt ook in deze categorie stilaan een zeldzaamheid.
Zijn dagen zijn geteld – het doek valt in de loop van 2025 – maar tot dan is en blijft de Focus Clipper een vaste waarde in zijn segment. Deze break weet het bijna legendarische rijplezier van Ford te combineren met een aantrekkelijk laadvolume en een comfort van de bovenste plank.