Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Elektrisch staat volgens Honda gelijk aan stedelijk. De eerste uitstap van het Japanse merk in het wereldje van de EV’s is daarom een nostalgisch gestijld stadswagentje, de e, die weliswaar op een volledig nieuw platform rust. Onder de vloer huist een batterijenpakket van Panasonic, met een bescheiden capaciteit van 35,5 kWh, en de elektromotor – dezelfde als in de CR-V Hybrid – is boven de achteras ingebouwd, vanwaar hij de achterwielen aandrijft. Het voordeel van dat laatste is dat de e door zijn ‘vrije’ voorwielen een bijzonder korte draaicirkel heeft (slechts 8,6 meter). De basisversie met 100 kW/136 pk is niet langer verkrijgbaar. De e kan enkel nog worden besteld in het hogere uitrustingsniveau Advance, met 113 kW/154 pk.
Door zijn stadsroeping blijven de elektrische ambities klein. Het geteste rijbereik bedraagt niet meer dan 130 kilometer en de interne wisselstroomlader kan slechts 6,6 kW aan. Aan een snellader kan de e wel gelijkstroom tanken tot 50 kW. Het interieur, ingericht als een lounge, is echter een schot in de roos. Het dashboard heeft over de hele breedte schermen en de connectiviteit scheert hoge toppen met een gameconsole-aansluiting, een smartphone als sleutel, camera’s als buitenspiegels, een intelligente personal assistant en zo meer. De afstelling van het chassis is bovendien heerlijk comfortabel, terwijl de energierecuperatie makkelijk one pedal driving mogelijk maakt.
Verkijk je niet op zijn bescheiden elektrische kenmerken: de Honda e is een intelligente en nuchtere auto met een hypermodern dashboard, een doordachte connectiviteit en een comfortabel onderstel. Alleen heeft dit nostalgische Hondaatje niet veel buiten de stad te zoeken.