Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Ook de vierde generatie van Honda’s stadsauto, die in 2020 gelanceerd werd en voor 2023 een facelift onderging, blijft trouw aan het concept van kleine eenvolumer. Voor een auto van nog geen 4,10 meter lang biedt de Jazz nog altijd een ruim en functioneel interieur. Het dashboard ziet er goed uit en is bekleed met degelijke materialen, maar Honda besteedde ook veel aandacht aan bergvakken, ergonomie en connectiviteit. De rijhouding is uitstekend en ook achterin is het aangenaam toeven. De Jazz beschikt overigens nog altijd over de Magic Seats-achterbank met haar opklapbare zittingen, zodat je grote en/of zware voorwerpen gewoon op de vloer achter de voorstoelen kwijt kunt.
De Jazz is er bij ons enkel nog als hybride, waarvan de kleine batterij enkel onderweg kan worden bijgeladen. In de praktijk rijdt de kleine Honda echter vaak op elektrokracht alleen, zonder tussenkomst van de 1.5-benzinemotor. Die doet in normale omstandigheden enkel dienst als stroomgenerator; enkel bij hogere snelheden is hij (rechtstreeks) verbonden met de voorwielen. Naast de souplesse en de respons van de elektromotor valt de goede geluiddemping in het interieur op, of toch zolang je het rustig aan doet en het motortoerental van de verbrandingsmotor niet te hoog doet oplopen. Honda biedt tot slot ook een stoere versie aan van zijn kleine eenvolumer. Die Crosstar staat 3 centimeter hoger op zijn poten en is herkenbaar aan zijn dakrails en de zwarte kunststof bekleding voor wielkasten en zijn bumpers.
De slimme Honda Jazz blijft een uitgekiende en verleidelijke kleine auto. Dat hij er voortaan enkel nog als hybride is, verandert daar niets aan, integendeel. Anderzijds maakt dat gegeven er de Jazz niet goedkoper op.