Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze in de zomer van 2023 gelanceerde C-segment-SUV positioneert zich in het Honda-gamma tussen de HR-V en de CR-V. Het is in feite een SUV-afgeleide van de Civic, waarmee hij zijn technische basis en aandrijfgeheel deelt. Binnenin vinden we ook het dashboard van de compacte middenklasser, maar de middenconsole is opnieuw ontworpen en er is meer aandacht besteed aan de materiaalkeuze, hoewel er voor de minder zichtbare delen nog altijd wat harde kunststoffen zijn. We stellen ook de opbergmogelijkheden op prijs, evenals de ruimte achterin, waar ook volwassenen comfortabel kunnen zitten. De koffer is daarentegen vrij beperkt voor het segment. Hij is zelfs kleiner dan die van de Civic...
Deze SUV is alleen verkrijgbaar als ‘zelfladende’ hybride. De aandrijflijn is rechtstreeks overgenomen van de Civic: een atmosferische tweeliter op benzine wordt gebruikt als generator om de 184 pk sterke elektromotor te voeden die de wielen aandrijft zonder dat er een versnellingsbak nodig is, waardoor dat heel soepel gebeurt. Pas vanaf 120 km/u is de benzinemotor rechtstreeks verbonden met de wielen. De prestaties zijn van een goed niveau en het brandstofverbruik is goed onder controle voor een SUV. Ten slotte biedt de ZR-V ook een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging, en is hij nooit saai om mee te rijden.
Met zijn positionering tussen de HR-V en de CR-V in valt de ZR-V pal in het segment van de compacte SUV’s. Zijn hybride aandrijflijn is soepel, aangenaam en zuinig, terwijl zijn rijgedrag dynamisch is. Zijn prijs is hoog in absolute zin, maar in lijn met die van de hybride concurrentie. Alleen had Honda hem een grotere koffer mogen geven.