Deze kleine cross-over werd in 2021 gelanceerd en is bijna 20 cm korter dan zijn broer de Kona. Maar de styling van het exterieur is net zo gedurfd en nam in 2024 zelfs de lichtstrip van de Kona over. Het interieur verrast minder: het dashboard is hetzelfde als dat van de stadswagen i20, volledig bekleed met onflatteus hard plastic. Achterin is de ruimte behoorlijk, gezien de grootte van het exterieur. De bagageruimte van 411 liter is ruim (hoewel minder dan die van de Kona), maar krimpt met 90 liter in het geval van de microhybride varianten, vanwege de 48-voltbatterij onder hun koffervloer.
Onder de motorkap geen diesel, enkel benzinemotoren. De meest interessante is de soepele 1.0-driecilinder-turbo met 100 pk, die ook optioneel kan worden gekoppeld aan een goed afgestelde automaat (zeven versnellingen en dubbele koppeling). De mildehybride variant is niet langer beschikbaar (die bood dan ook maar weinig meerwaarde). Wel nog altijd van de partij is deatmosferische 1.2-viercilinder van 84 pk, maar die is voorbehouden aan het laagste uitrustingsniveau. Wat hem meteen een pak minder interessant maakt, aangezien Hyundai amper ruimte laat voor personalisering. Het onderstel werd in Duitsland gefinetuned, en dat merk je: de schokdemping is aan de stugge kant, maar over het algemeen blijft het compromis comfort-wegligging zeker overeind.
Deze Bayon heeft een aangename nasmaak. Het is een origineel aanbod met een goede verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte. Deze Koreaan rijdt ook prettig, dankzij een goede balans tussen comfort en wegligging. Maar in deze hoek van de markt biedt Hyundai ook de uitstekende en verleidelijke Kona aan...