Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2017 lanceerde Hyundai de derde generatie van zijn i30, met naast de vertrouwde hatchback ook de Fastback: eveneens een vijfdeurs, maar dan eentje die door zijn lagere daklijn en vlak liggende achterruit naar de wereld van de vierdeurscoupés lonkt. In de loop van 2020 volgde een update met een lichte restyling, een geactualiseerde uitrusting, een verbeterde connectiviteit en een aangepast motorenpalet. Als bestuurder kijk je uit op een logisch ontworpen dashboard, met een aanraakscherm in tabletvorm voor de multimediatoepassingen. Alles maakt een solide indruk. Voorin is plek genoeg, maar achterin is de knieruimte niet meer dan matig. Door de veralgemening van de mildhybride technologie ging het laadvolume er flink op achteruit: de hatchback houdt nog 357 liter over, de Fastback 405 liter.
Met zijn MacPhersons vooraan en een meerarmige achteras verzekert deze i30 een zeer goed compromis tussen rijcomfort en dynamiek. Dat Hyundai intussen echt wel weet hoe het een vlot sturende auto moet bouwen, bewijst de i30 N, een hot hatch van het zuiverste water. Die krijgt tegenwoordig in ons land altijd het Performance Pack mee, dat het vermogen van zijn tweeliter opkrikt naar 280 pk. Bij de gewone versies zijn enkel nog de kleine, maar pittige 1.0 T-GDi met 120 pk en de 1.5 T-GDi van 159 pk beschikbaar, naar keuze handgeschakeld of met een aangename gerobotiseerde versnellingsbak.
Het gamma van de i30 heeft twee gezichten: enerzijds is er de klassieke hatchback, die vooral de rede aanspreekt. De Fastback verpakt dezelfde troeven inzake comfort, rijgedrag, uitrusting en prijs in een iets flitsender jasje. Allebei zijn ze er ook als sportieve N, één brok temperament.