Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De 4,58 meter lange Hyundai i30 Wagon stamt uit 2017 en kreeg na een minieme facelift in 2019 in de loop van 2020 een grondigere opfrisbeurt, met een nieuwe neus en verbeterde connectiviteit. Aangezien de break op dezelfde wielbasis rust als de vijfdeurs, is hij op de achterbank niet ruimer, maar de veel langere achteroverhang komt wel de koffer ten goede. Het bagagecompartiment is zelfs een van de grootste in dit segment, met een inhoud die varieert van 602 tot 1.650 liter. Bovendien is dat volume ook makkelijk te benutten, dankzij een afzonderlijke ruimte onder de vloer en allerlei bergvakken.
Onder de motorkap vinden we alleen maar turbomotoren. De 1.6-diesel werd voor het modeljaar 2022 geschrapt, zodat enkel nog twee benzines overblijven: een 1.0-driecilinder van 120 pk en een 1.5-viercilinder van 160 pk. Beide zijn ze voorzien van mildhybride technologie op 48 volt, zodat de verbrandingsmotor kan worden losgekoppeld en zelfs stilgelegd wanneer je van het gas gaat – zowel met de manuele zesbak als met de gerobotiseerde 7-bak die telkens beschikbaar is. Rijden doet deze break net zo aangenaam als de berline: ook als Wagon weet de i30 een mooi compromis neer te zetten tussen comfort en wegligging. Anderzijds valt ook hier op dat het stuur nog altijd feedback mist – de sportieve N Line-versie belooft daaraan een mouw te passen.
De i30 Wagon hoeft niet onder te doen voor de Europese referenties in dit segment: hij scoort goed op alle vlakken, met als uitschieter zijn uitzonderlijke laadvolume. Wij zouden kiezen voor de veelzijdigheid van de 1.5 T-GDi.