Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Emira is het laatste Lotus-model met benzineaandrijving. Het Britse merk, dat werd overgenomen door de Chinese groep Geely, zal in de toekomst alleen nog elektrische modellen produceren. En de eerste zal een… SUV zijn: de Eletre. Maar daarnaast plant Lotus tegen 2026 ook een elektrische berline, te ontwikkelen in samenwerking met Alpine. Intussen vervangt de nieuwe coupé zowel de Elise en Exige als de Evora, die stuk voor stuk het gamma hebben verlaten. De instap in de Emira gaat vlot en het interieur pakt uit met een hoogwaardige afwerking en een rijkelijke uitrusting. Opvallend zijn ook het digitale instrumentenbord en een centraal scherm van 10,2 duim. Deze tweezitscoupé – de Evora was een 2+2 – met een aluminium onderstel draagt zijn motoren centraal achterin.
Er is keuze tussen een drukgevoede 2.0-viercilinder van Mercedes-AMG (met 360 pk en een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling) of een 3,5 liter grote V6-compressormotor van Toyota (met 400 pk en keuze tussen een handgeschakelde zesbak – met een stevige maar licht hakerige bediening – of een zestrapsautomaat (met koppelomvormer). Gezien het (relatief) lage gewicht (van 1,4 ton) zijn de prestaties zeer goed. En het onderstel weet het ritme goed te volgen: de besturing is precies en communicatief, de passieve schokdemping is prima gekalibreerd (met een lichte rolneiging in snelle bochten, waardoor de zijdelingse belasting goed voelbaar is), terwijl de levendigheid in bochtenreeksen vermakelijk en nooit verraderlijk is.
Deze Emira is beter afgewerkt en, mede dankzij een royale uitrusting, ook veelzijdiger dan zijn voorgangers, maar biedt daarom niet minder rijplezier, met dank aan zijn geslaagde onderstel en karaktervolle motoren. Deze laatste Lotus met benzinemotor lijkt in de wieg gelegd om uit te groeien tot een van de grootste successen van het Britse bedrijf.