Maxus is in ons land vooral bekend voor zijn elektrische bestelwagens, maar het Chinese merk waagt zich nu ook aan de markt voor personenwagens. Na de grote eenvolumer Mifa9 volgde begin 2024 deze eUniq6, een 4,73 meter grote gezins-SUV. Vijf inzittenden hebben ruim plek, ook achterin, waar het ontbreken van een aandrijftunnel voor de nodige beenruimte zorgt. De koffer heeft een riant volume van 754 liter. Het geheel maakt een nette en verzorgde indruk, en de uitrusting is ondanks de scherpe prijs uitgebreid, met naast digitale instrumenten ook altijd een panoramisch dak en elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met lederbekleding. Navigatie ontbreekt daarentegen, maar Apple CarPlay brengt soelaas voor iPhone-gebruikers.
Technisch is de eUniq6 een voorwielaandrijver. Met 177 pk en 310 Nm koppel voor een leeggewicht van bijna 2 ton hoef je geen knalprestaties te verwachten, maar een tijd van 10,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 kan gezien de vreedzame roeping van deze SUV volstaan. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van het rijbereik: de relatief bescheiden (en theoretische) WTLP-actieradius van 354 kilometer verraadt een matige energie-efficiëntie, wetende dat de batterij toch een inhoud van 70 kWh heeft… Bovendien zijn de laadvermogens en -snelheden ondermaats voor dit segment.
De Maxus eUniq6 ziet er niet verkeerd uit, en zijn mooi afgewerkte en goed uitgeruste interieur biedt ruim plaats aan vijf inzittenden én bagage. De scherpe prijs kan echter niet verhullen dat deze SUV op de vlakken die er voor een EV écht toe doen, kostbare punten laat liggen.