Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde CX-30 verzorgt zijn voorkomen, en niet alleen vanbuiten: ook het interieur, dat duidelijk geïnspireerd is op dat van de jongste 3, ziet er aangenaam uit. Het leuke stuurtje en de vrij hoog op de middenconsole geplaatste versnellingspook vallen goed in de hand. Het laadvolume van 430 liter met de achterbank op haar plaats is redelijk, maar zeker niet uitzonderlijk – een Peugeot 3008 bijvoorbeeld doet merkelijk beter (520 liter). De achterbank is niet verschuifbaar, maar de beenruimte achterin is meer dan behoorlijk en de hoofdruimte is royaal, ondanks de afhellende daklijn.
Na het verdwijnen van de diesel bleven enkel de twee benzinemotoren over, allebei 2 liter groot en goed voor 122 en 186 pk. Het zijn atmosferische krachtbronnen, en daardoor bij lage toeren minder pittig dan de turbomotoren die de markt overspoeld hebben. Je moet dus opnieuw de gewoonte aannemen om terug te schakelen bij het hernemen – gelukkig is dat geenszins een straf, want de pook laat zich erg aangenaam bedienen. Als alternatief is een automaat beschikbaar. Over het algemeen rijdt deze SUV erg zacht en vertoont hij een plezierige wegligging, dankzij een snedige voortrein en goed onderdrukte rolneigingen. De krachtigste benzinemotor is ook leverbaar met vierwielaandrijving.
De CX-30 ziet er goed uit, is aangenaam om in te vertoeven en rijdt prettig: het zijn allemaal troeven die van deze Mazda een interessant alternatief maken in een segment dat nogal naar eenheidsworst neigt. De benzinemotoren missen misschien wat koppel onderin, maar zijn wel aangenaam zacht.