Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In het Mazda-gamma positioneert deze CX-60 (waarvan de zevenzitsversie volgt in 2023, onder de typenaam CX-80) zich één niveau hoger dan de CX-5. Deze SUV is ontworpen door het Amerikaanse centrum van het merk. De aankleding van het interieur is typisch Mazda: sober en hoogwaardig van kwaliteit, met degelijke materialen. Geen enorm en flitsend aanraakscherm hier, maar wel een compacte interface in combinatie met een zeer ergonomische draaiknop. Achterin is er genoeg ruimte, zonder meer. Dat komt omdat de motor hier in de lengte ligt, zodat er voor het interieur minder plaats overblijft dan in een even lange SUV met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Deze architectuur zorgt wel voor meer rijplezier: het weggedrag is evenwichtig en natuurlijk, temeer omdat de vierwielaandrijving de achterwielen bevoordeelt.
De CX-60 is ook de eerste Mazda met een plug-inhybride aandrijflijn. Hij combineert een atmosferische 2.5 op benzine met een elektromotor voor een totaalvermogen van 327 pk. Met zijn 17,6 kWh-batterij biedt deze hybride SUV officieel een elektrisch rijbereik van 68 kilometer. Maar zijn enkelfasige oplader is wel beperkt tot 7,4 kW. Voor 2023 kreeg de CX-60 een nieuwe zescilinder-in-lijn, een 3.3-diesel (200 of 254 pk) met een 48-voltsysteem. Later zou nog een eveneens van zo’n mildhybridesysteem voorziene zes-in-lijn op benzine moeten volgen, met een cilinderinhoud van 3,0 liter.
De CX-60 is geen referentie in zijn segment, maar zijn plug-inhybrideversie heeft een prijskaartje waaraan weinig concurrerende merken kunnen tippen. Voor particuliere klanten zijn de veelbelovende zescilindermotoren, die verkrijgbaar zijn op benzine en op diesel, wellicht interessanter.