Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Voor de tweede generatie van de Clubman, die in 2016 werd gelanceerd en voor 2020 een subtiele update kreeg, gooide Mini het over een minder excentrieke boeg. Daardoor sneuvelde de typische ‘club door’ en zijn er nu vier volwaardige portieren. Wél gebleven zijn de twee kofferdeurtjes, een keuze die onvermijdelijk het zicht naar achteren aantast, maar anderzijds wel bijdraagt tot het originele karakter van de Clubman. Met een lengte van 4,25 meter is dit een volwaardige middenklasser te noemen, met voldoende binnenruimte voor een jong gezin. Gezien die roeping koos Mini voor een vrij soepele ophanging, maar toch stuurt de Clubman voldoende snedig.
Onder de motorkap is keuze uit drie drukgevoede benzinekrachtbronnen, met een driecilinder als instapversie. Die 1,5-liter levert 136 pk in de Cooper. Meer pit verzekert de tweeliter-viercilinder van 163 of 178 pk in de Cooper S. Maar de ultieme variant is de 306 pk sterke John Cooper Works All4, met vierwielaandrijving en achttrapsautomaat – twee dingen die optioneel ook op de Cooper S-versies leverbaar zijn.
Mini’s ‘fancy’ break werpt zich op als een origineel alternatief voor de compacte premiummiddenklassers. De 1.5-driecilinder is zeker een valabele optie, maar als het hart mag spreken, kiezen we toch voor de potente en sportieve John Cooper Works.