Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Citroën heeft zijn ë-Berlingo, Opel zijn Combo-e en bij Peugeot heet de volledig elektrische uitvoering van zijn bestelbreak ‘e-Rifter’. Net als de ondertussen niet meer verkrijgbare benzine- of dieseluitvoeringen is de elektrische versie verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen, en in een korte (4,40 meter) of lange (4,75 meter) variant. Zelfs het laadvolume blijft intact, aangezien het batterijpakket (met een capaciteit van 50 kWh) mooi geïntegreerd werd onder de vloer. De elektromotor ontwikkelt naargelang van het gekozen rijprogramma tot 136 pk, genoeg om deze elektrische bestelbreak in 11,2 seconden naar 100 km/u te stuwen. Met een volle batterij komt de e-Rifter in theorie zowat 280 kilometer ver (WLTP).
Opladen kan gewon aan een klassiek stopcontact, maar dan heb je veel geduld nodig. Interessanter is om gebruik te maken van een laadstation. Goed om te weten is dat de e-Rifter bij ons altijd voorzien is van een intelligente driefasenlader van 11 kW, die in staat is om een lege batterij in 5 uur weer helemaal te vullen aan een overeenkomstig laadpunt. Onderweg snelladen kan tot 100 kW; dan moet je op een halfuurtje rekenen om het peil weer van 10 naar 80 procent te brengen. Kortom, identiek dus aan de ë-Berlingo en Combo-e, waarvan de e-Rifter zich voornamelijk onderscheidt door zijn bestuurderspost (met dat omstreden kleine stuurwiel) en door zijn cross-overlook, dankzij een licht verhoogde bodemvrijheid en de nodige zwarte kunststof elementen.
Het verhaal van de e-Rifter leest als dat van de vroegere versies met verbrandingsmotor: qua techniek of functionaliteit is er geen verschil met zijn neven bij Citroën of Opel, maar de verpakking errond is wat stoerder en trendyer. Daarmee is de Peugeot de stijlvolste, en bovendien is hij niet langer de duurste van de drie.