De derde generatie van de Cayenne stamt uit 2017 en kreeg in 2023 een facelift. Naast de klassieke SUV is ook een Coupé leverbaar, die zich onderscheidt door zijn schuinere achterkant, maar technisch identiek is. Binnenin verwelkomt de Cayenne zijn inzittenden in een unieke sfeer. Het dashboard is nog altijd geïnspireerd op dat van een vliegtuigcockpit. Als optie is ook een scherm te krijgen aan passagierszijde. De binnenruimte voor de achterste inzittenden is goed, temeer omdat de achterbank verschuifbaar is. Een derde stoelenrij in de koffer is niet beschikbaar.
Vierwielaandrijving is altijd standaard, luchtvering een optie. Ook een meesturende achteras is verkrijgbaar, die de levendigheid nog vergroot. Het weggedrag is verbluffend, waarbij zelfs de standaardversies al vlak door de bocht gaan en getuigen van een lichtvoetig karakter. Behalve de stuurmansversie GTS, die 500 pk uit een V8-biturbo aan de staatstenen kwijtraakt, en het topmodel, de 739 pk sterke Turbo E-Hybrid (enkel als plug-in), bestaan de andere versiers telkens mét en zonder stekker. De basis-Cayenne wordt aangedreven door een 3.0-V6-turbo van 353 pk, maar pusht de output met een elektromotor tot 470 pk. De S weet de 474 pk uit zijn vierliter-V8 te verhogen tot 519 pk in de S E-Hybrid. Het elektrische rijbereik schommelt tussen 70 en 80 kilometer – matig als je bedenkt dat de batterij toch een flinke 25,9 kWh groot is.
In afwachting van een volledig nieuwe elektrische Cayenne bouwt deze derde generatie van Porsches grootste SUV voort op de kwaliteiten van zijn voorgangers, die hij nog probeert te sublimeren. Dat levert een handige SUV voor gezinnen op, die uitzonderlijk dynamisch rijdt... en schrikwekkend duur is.