Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de Skoda Superb, die in de zomer van 2015 werd voorgesteld en eind 2019 een facelift kreeg, is niet meer van de jongste, maar gaat toch nog even door. De grote vijfde deur geeft nog altijd toegang tot een gigantisch koffervolume, dat minstens 625 liter bedraagt en tot 1.700 liter kan worden uitgebreid. Ook de ruimte op de achterbank is ronduit indrukwekkend, ze-ker voor de benen. De voorste inzittenden hebben evenmin reden te klagen. Digitale instrumenten zijn standaard.
Dankzij de vrij lichte MQB-structuur van de Volkswagen-groep houdt deze grote Skoda zijn gewicht onder controle. Onder andere daardoor kan hij uitpakken met een dynamisch en snedig weggedrag: zelfs al doen de lange wielbasis en de brede sporen hem stabiel rijden, toch voelt hij levendig aan. Het motorenpalet bestaat uit drie benzines (1.5 TSI met 150 pk en 2.0 TSI met 190 of 280 pk) en een diesel (de trouwe 2.0 TDI met 150 pk). De soepele, zuinige en zachte 1.5 TSI doet het al verrassend goed in deze grote berline, in die mate dat enkel verstokte veelrijders nog beter af zijn met de even krachtige, maar duurdere TDI. De plug-inhybride iV-versie is uit het gamma verdwenen. Ook een manuele versnellingsbak is niet langer te krijgen: alle versies zijn standaard uitgerust met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen.
Ook in de nadagen van zijn carrière blijft de Skoda Superb een zeer competente reisberline die zijn taak met verve vervult en zelfs best wat rijplezier weet te bieden. Zijn grootste aantrekkingskracht blijft echter het enorme ruimteaanbod, gekoppeld aan een meer dan aanvaardbaar comfort. An-derzijds spelen zijn grote buitenmaten hem parten in de stad en is hij niet meer de prijsbreker die eerdere generaties wél waren.