Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Superb uit 2024 deelt meer overeenkomsten dan ooit met de Volkswagen Passat, al schrijven we dat beter in omgekeerde volgorde, omdat het vooral de Tsjechen waren die aan de knoppen van de ontwikkeling zaten bij dit gemeenschappelijke project. In tegenstelling tot de Duitser is de Superb nog altijd verkrijgbaar als berline. Het ontwerp is enkel nog voor- en achteraan merkspecifiek, maar Skoda heeft de vertrouwde gedaante toch sportiever proberen aan te kleden. Een riante lengte van 4,91 meter zorgt voor meer ruimte en een koffervolume van 645 liter.
Het interieur werd gemoderniseerd, met een aanraakscherm van 13 duim en innovatieve ‘Smart Dials’, die een handige mix van fysieke en digitale bedieningselementen bieden. Comfort is een speerpunt. Onder de motorkap heeft Skoda diverse motoropties, waaronder twee benzinevarianten (1.5 MHEV van 150 pk en 2.0 TSI van 265 pk), twee diesels (2.0 TDI, 150 en 193 pk) en een geplande plug-inhybride met een grote batterij van 25,7 kWh, genoeg voor een elektrische actieradius van 100 kilometer. Reken op 2,5 uur om op wisselstroom 80 procent van de batterijcapaciteit te recupereren, en een opsteker voor kilometervreters: dat kan ook aan een snellader, in 25 minuten. Vooral als hij is uitgerust met de adaptieve DCC-schokdempers, biedt deze ruime gezinswagen een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. De 2.0 TSI is zelfs sneller dan een Golf GTI!
Het D-segment loopt leeg en dat is al helemaal het geval voor de vijfdeursmodellen zoals deze Superb Limousine. Nochtans valt er weinig af te dingen op deze mix van veelzijdigheid, comfort en prestaties, of het is dat de breakversie Combi zich nog net iets beter van die gezinstaken kwijt...