Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de Yaris debuteerde in 2020 en is er enkel nog als vijfdeurs – de exclusieve GR niet te na gesproken, maar die hot hatch is met zijn 1.6-turbo van 261 pk dan ook eerder een homologatiemodel voor het WRC dan een échte Yaris. Personaliseren kan met een tweekleurig koetswerk en een panoramisch dak. De meeste opties zitten jammer genoeg in packs verwerkt, wat de prijs aardig kan opvoeren. Wel is elke uitvoering standaard voorzien van een reeks rijhulpsystemen. Het keurig geassembleerde interieur geeft helaas een sombere indruk als gevolg van de kleine glasoppervlakken – vooral achterin is dat het geval.
Met zijn totale lengte van 3,94 meter en zijn vrij kleine draaicirkel blijft de Yaris compact en wendbaar. Het relatief directe stuur en de uitgekiende ophanging zorgen voor een stevige portie rijplezier zonder het veercomfort in het gedrang te brengen. Op de snelweg zijn er wel behoorlijk wat rolgeluiden en windgeruis hoorbaar. Het motorpalet telt twee klassieke benzines, telkens met drie cilinders (1.0 van 72 pk en de amper duurdere 1.5 van 125 pk, met ofwel een manuele zesbak of een CVT). De populairste is echter de Hybrid, die met zijn 1.5 van 116 pk een prima verhouding prestaties-verbruik neerzet.
In vergelijking met de vorige generaties zette de Toyota Yaris rijplezier opnieuw bovenaan op zijn prioriteitenlijstje. Dat geldt ook voor zijn full hybrid-uitvoering, waarmee het bovendien stressvrij rijden is in de stad. Je zou bijna vergeten dat het gamma ook nog interessante klassieke motoren telt.