De vierde generatie van de Yaris debuteerde in 2020 en is er enkel nog als vijfdeurs – de exclusieve GR niet te na gesproken, maar die hot hatch met zijn 1.6-turbo van 280 pk is inmiddels helemaal uitverkocht. Personaliseren kan met een tweekleurig koetswerk en een panoramisch dak. De meeste opties zitten jammer genoeg in packs verwerkt, wat de prijs aardig kan opvoeren. Wel is elke uitvoering standaard voorzien van een reeks moderne rijhulpsystemen. Het gefacelifte maar nog altijd sombere interieur ruilt analoge voor digitale tellers, terwijl over-the-airupdates mogelijk zijn.
Met zijn totale lengte van 3,94 meter en zijn vrij kleine draaicirkel blijft de Yaris compact en wendbaar. Het relatief directe stuur en de uitgekiende ophanging zorgen voor een stevige portie rijplezier zonder het veercomfort in het gedrang te brengen. Op de snelweg zijn er wel behoorlijk wat rolgeluiden en windgeruis hoorbaar. Het motorpalet telt geen klassieke benzines meer, alleen nog de Hybrid die sowieso al de populairste was. Er staan twee versies in de cataloog: enerzijds een 1.5 van 116 pk, anderzijds dezelfde motor met een krachtigere 130 pk voor snediger acceleraties.
In vergelijking met de vorige generaties zette de Toyota Yaris rijplezier opnieuw bovenaan op zijn prioriteitenlijstje. Bovendien is het ook stressvrij rijden in de stad door de full-hybridaandrijflijn. Wie daarmee een beetje moeite doet, kan erg zuinige resultaten behalen.