Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze achtste generatie van de Golf, die in 2019 uitkwam, is met zijn 4,28 meter een van de compactste modellen in deze categorie. Begin 2024 ging hij onder het mes ter ere van zijn vijftigjarige bestaan, al moet je twee keer kijken om oud van nieuw te onderscheiden – vooral de koplampen werden wat fijner. In het interieur verloopt alles digitaal via een scherm achter het stuurwiel dat als instrumentenpaneel dient (tot 10,25 duim), met in het verlengde een tweede scherm van 10,4 tot 12,9 duim op de middenconsole. Fysieke knoppen zijn er vrijwel niet meer, zelfs het audiovolume of de temperatuur regel je via touchpads. Erg gebruiksvriendelijk is dat niet.
Het rijgedrag is typisch Golf: niet erg speels, maar wel sereen en comfortabel. Optioneel is een gestuurde schokdemping verkrijgbaar. Ondanks de uit dienst genomen driecilinder op benzine, blijft het motorengamma uitgebreid en telt naast twee varianten van de 2.0 TDI (115 en 150 pk) enkel viercilinders op benzine (1.5 met 116 tot 150 pk), die er met de gerobotiseerde versnellingsbak mildhybride ondersteuning bijkrijgen. De facelift bracht ook de plug-inhybrides weer in stelling: de 1.5 eHybrid met 204 pk, en daarboven een nieuwe GTE met 272 paarden. Ze kunnen tot 100 kilometer emissievrij rijden en zijn ook geschikt voor de snellader. Liever het onversneden sportieve werk? Dan kun je aankloppen bij drie versies van de 2.0 TSI: de GTI (245 pk), de GTI Clubsport (300 pk) en de woeste R (320 pk).
De Golf onderscheidt zich door zijn brede waaier aan aandrijvingen en versies, en stapte onverschrokken het digitale en geconnecteerde tijdperk binnen. Maar zijn hegemonie staat almaar meer onder druk – zelfs vanuit eigen huis, met de ID.3.