Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De ID.5 is gewoon de SUV-coupéversie van de ID.4, waarvan hij uiteraard de technische basis overneemt. Het enige echte verschil is dus louter esthetisch, met een meer taps toelopende achtersteven. Dit scherpt niet alleen de styling aan, maar verbetert ook de stroomlijn. Vandaar ook dat de ID.5 een iets groter rijbereik heeft dan zijn ‘gewone’ evenknie: met de 77kWh-batterij komt hij officieel tot 520 kilometer ver. In werkelijkheid is dat minder, maar op één batterijlading kun je wel gemakkelijk een dikke 400 kilometer afleggen. Er zijn twee versies met achterwielaandrijving beschikbaar: 174 of 204 pk. De topversie GTX heeft een tweede motor op de vooras en wordt zo een vierwielaandrijver, met een vermogen van 299 pk.
Aan boord is de aankleding vergelijkbaar met die van de ID.3/ID.4: de sfeer is modern en de functionaliteit goed verzorgd, maar de ergonomie is complex – omdat alles wordt bediend via schermen of touchpads – en de kunststoffen zijn basic. Anderzijds kunnen we de royale beenruimte achterin wel smaken. En ondanks het aflopende dak van deze SUV-coupé is ook de hoofdruimte daar nog zeer royaal. Het koffervolume blijft identiek aan dat van de ID.4, althans onder de bagageafdekking. Om tot tegen het dak te laden is er iets minder ruimte, maar niettemin is de ID.5 zeer geschikt voor het gezinsleven.
Net als zijn neefjes, de Audi Q4 e-Tron Sportback en Skoda Enyaq Coupé, moet deze SUV-coupéversie het in de eerste plaats hebben van zijn looks. Maar dat gaat niet ten koste van zijn functionaliteit. Alleen heeft die look wel een prijs: de ID.5 is duurder dan de ID.4.