In de Passat-klasse verkoopt VW meer breaks dan sedans, dus het is logisch dat de ID.7 ook als Tourer verkrijgbaar is. De kofferbak, bekleed met krasvrij vilt, heeft een inhoud van 605 tot 1.714 liter, vergelijkbaar met de Passat Variant. Helaas moet je wel ruimte vrijhouden voor de laadkabel, want er is geen frunk. De optionele trekhaak kan een geremde last van maximaal 1,2 ton trekken.
Het interieur van de Tourer is net zo minimalistisch als dat van de gewone ID.7, met een instrumentenscherm in miniformaat, gecompenseerd door een standaard head-updisplay met augmented reality. Met slechts twee knoppen voor alle ruiten is het duidelijk dat de bediening een oefening in vereenvoudiging is. Hoewel het infotainmentsysteem een grote ergonomische verbetering is ten opzichte van eerdere ID.-modellen, kan de uitgebreide digitalisering toch lastig zijn. Voor het uitschakelen van de intelligente snelheidsassistent moet je trouwens altijd via het scherm.
Op de weg zet de Tourer een fijne balans neer tussen comfort en rijplezier, met een korte draaicirkel als extra voordeel. De ID.7 doet niet aan one pedal driving, wel is er een krasse GTX-versie van 340 pk. De zuinigste elektromotor maakt zijn beloftes ook waar. Voor lange afstanden is de Pro S met zijn grotere batterij (86 kWh netto) een uitmuntende keuze, goed voor een theoretisch rijbereik van bijna 700 kilometer, in vergelijking met de 599 kilometer van de standaard Pro (77 kWh netto).
Een licht gebrek aan esthetisch appeal kan niet verbergen dat de Volkswagen ID.7 een van de meest complete elektrische breaks op de markt is, met een hoog comfort en laag elektriciteitsverbruik. Maar wat heeft VW eigenlijk tegen een frunk en one pedal driving?