Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / NEDC, WLTP en RDE: alles op een rijtje

Geschreven door David Leclercq op 16-03-2018

De nieuwe WLTP- en RDE-normen zullen leiden tot een hoger, maar ook realistischer verbruik. Een analyse.

De wetgeving strookt jammer genoeg niet helemaal met de realiteit. De officiële NEDC-normcyclus (New European Driving Cycle), die van kracht is sinds de jaren zeventig, maakt effectief een objectieve vergelijking mogelijk tussen verschillende modellen en motorversies, maar staat ook erg ver van het verbruik in de dagelijkse praktijk. Daarom werden in september 2017 nieuwe normen ingevoerd, de WLTP-normen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), aangevuld met RDE-cijfers (Real Driving Emissions). Concreet zullen de officiële cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot daardoor met 10 tot 20 procent toenemen, gewoon omdat het nieuwe protocol het motorpotentieel intenser zal aanspreken.

WLTP

Zo is bijvoorbeeld bepaald dat er van 0 tot 50 km/u zal worden opgetrokken in 5 à 10 seconden, en niet langer in 15 seconden, zoals volgens de NEDC-cyclus. En in plaats van 1.180 seconden of 19 minuten zal de WLTP-cyclus 30 minuten duren: met lage snelheid gedurende 589 seconden, met gemiddelde snelheid gedurende 433 seconden, met hoge snelheid gedurende 455 seconden en ten slotte met erg hoge snelheid gedurende 323 seconden, om zo het rijden in de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, op autowegen en op snelwegen te simuleren. De gemiddelde snelheid over heel de cyclus wordt opgetrokken van 33 naar 40 km/u en er hoeft niet meer op verplichte momenten geschakeld te worden – de schakelpunten worden voortaan berekend volgens een algoritme dat rekening houdt met het gewicht en het vermogen van de auto, en met het aantal versnellingen en de spreiding van de versnellingsbak, om komaf te maken met de ellenlang gespreide bakken die bevoordeeld werden door de NEDC-cyclus.

RDE voor Real Driving Emission

Bovendien zal de WLTP-cyclus worden aangevuld met steekproeven op de openbare weg. Met die RDE-proeven wordt geen rekening gehouden voor de berekening van de officieel gecommuniceerde waarden. Wel zijn ze bedoeld om na te gaan of de uitstoot van stikstofoxides (NOx) niet te ver verwijderd is van de resultaten van de WLTP-cyclus. Technisch zal deze RDE-test dus beperkingen inhouden voor de constructeurs, want hij mag worden uitgevoerd bij temperaturen tussen -7 en +35 graden Celsius, op een hoogte tot 1.300 meter en tot een maximumsnelheid van 160 km/u in Duitsland. Autoconstructeurs zullen hun uitlaatzuiveringssystemen met andere woorden niet langer kunnen uitschakelen onder het voorwendsel dat de temperatuur te hoog of te laag is... Bovendien vereist de RDE-test ook koud een efficiënte uitlaatzuivering. In het kader van de continue verstrenging van de toleranties wordt ook nog een andere maatregel doorgevoerd: vanaf 2020 zullen auto’s nog maar 50 procent meer mogen uitstoten dan aangekondigd, tegenover 110 procent nu. Kortom, werk aan de winkel voor de motorbouwers.

Lees in ons volledige dossier:

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten